نكاتي درباره الگوريتم جديد پنگوئن گوگل 3

17ام اكتبر 2014 (25 مهر 93) روزي مهم براي سئوكاران، وب‌مستران و صاحبان كسب و كار بود. پنگوئن كه تمام سال منتظرش بوديم به مرحله اجرا رسيد. گري ايلز از شركت گوگل در كنفرانس SME اعلام كرد كه پنگوئن قريب الوقوع است كه مي‌تواند به صورت الگوريتمي جديد يا ماجراجويي جالب براي وب‌مستران باشد. بنابراين ما بيش از پيش منتظر رسيدن پنگوئن 3 بوديم.

همچنان سوالات بسياري در مورد نسخه جديد پنگوئن مطرح است. براي مثال، چرا آپديت آن اينقدر طول كشيد؟ آيا خسارت‌هاي ناخواسته‌اي وجود دارد؟ آيا نشانه‌هاي جديدي به همراه دارد؟ آيا با تنوع بيشتري عملي مي‌شود؟ و …

بنابراين زماني كه اولين نشانه‌ها از اجاري شدن پنگوئن را ديديم، بسياري از ما شروع به كالبد شكافي و آناليز موارد ترميمي و جديد نموديم.

با توجه به اينكه الگوريتم به كندي اجرا مي‌شود، به زمان و داده كافي نياز داشتم تا بتوانم آپديت‌هاي اساسي را آناليز كنم و سپس موارد ترميمي را بررسي نمايم. همچنين خوشحالم كه نزديك به 10 روز زمان برد تا بتوان اين پست را بنويسم چرا كه آپديت‌هاي جالبي وجود دارد كه بايستي بررسي مي‌كردم. در حال حاضر با اعمال اين آپديت ترميم‌هايي صورت گرفته است، معتقدم كه بررسي كافي براي نوشتن اولين پستم در خصوص پنگوئن 3 داشته‌ام. همچنين ممكن است كه الحاقياتي در ادامه بررسي تغييرات جهاني پنگوئن خصوصا در سايت‌هاي داخل كشورمان به آن اضافه كنم.

نماي مبهم، مشكلي كه داريم!

با توجه به تاخير زياد پنگوئن واضح بود كه گوگل مشكلاني با الگوريتم دارد. هيچكس نمي‌داند كه مشكلات دقيقا چه مواردي هستند اما مي‌توان حدس زد كه نتايجبررسي‌ها كمتر از حد قابل قبول است. نشانه الگوريتم‌هاي قبلي پنگوئن بسيار حاد بوده است. الگوريتمي كه لينك‌هاي اسپم گونه سايت‌هاي كم كيفيت را هدف قرار داد. در مقايسه با الگوريتم‌هاي گسترده و پيچيده مانند پاندا تغييرات به وضوح ديده شد  ...

پاندا در مورد محتواي سايت‌ها بود كه آن را كمتر ملزم به تغيير مي‌كرد. از طرف ديگر پنگوئن در مورد لينك‌هاي خارجي و لينك‌هايي كه مي‌توان آن‌ها را دست‌كاري كرد، است. با اجرايي شدن هرچه بيشتر آپديت‌هاي پنگوئن شما مي‌توانيد به نشانه‌هاي بيشتري از عملكرد آن و اتفاقاتي كه رخ مي‌دهد دست يابيد. به عنوان مثال، راه‌اندازي كمپين‌هاي منفي سئو، اضافه‌كردن هر سايتي به هاستي كه داراي سايت‌هاي كم‌كيفيت است كه قبلا توسط پنگوئن منگنه شده‌اند و غيره. تمامي اين موارد مي‌تواند باعث آشفتگي الگوريتم شود كه خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري را ايجاد مي‌كند. در اين پست نمي‌خواهم با سئوي منفي درگير شوم فقط مي‌خواستم يادآوري كنم كه چرا معتقدم گوگل براي ارائه آپديت جديد دردسرهاي زيادي داشت.

هدف من در اين مقاله

در اينجا مختصرا مواردي را كه از قبل در مورد پنگوئن 3 مي‌دانستيم ليست نموده‌ام و سپس به نتايج بررسي‌هاي خودم خواهم پرداخت كه در اكتشافات پنگوئن به آن‌ها رسيده‌ام؛ شامل ترميم‌ها، تنبيهات جديد، و ديگر موارد جالب كه در بررسي‌ها به آن‌ها رسيده‌ام. در واقع من توضيحات بيشتري در مورد پنگوئن، پاندا مي‌دهم و موارد مبهم را باز خواهم كرد. پس شروع كنيم

مواردي كه از قبل در مورد پنگوئن مي‌دانستيم:

  • پنگوئن 3 در 17 اكتبر شروع به فعاليت نمود و در 21 اكتبر بطور رسمي اعلام شد.
  • نسخه‌اي جهاني است.
  • جديد است و در واقع آپديت به شمار نمي‌رود. سيگنال‌هاي جديدي اضافه نشده است.
  • سرعت آن كند است لذا چند هفته طول مي‌كشد تا كامل شود. ترميم‌ها سريع‌تر اعمال مي‌شوند.
  • ارزيابي‌هاي بين‌المللي بيشتر است.
  • گوگل در مورد آپديت اطلاع‌رساني خاصي نكرد. اين موضوع تا حدي عجيب است. من در ادامه مقاله تا حدودي در اين مورد توضيح خواهم داد.

لرزش‌‌هاي متعدد پنگوئن

زماني‌كه پنگوئن براي اولين بار اجرايي شد واضح بود كه سرعت كند خواهد بود. مي‌دانستم كه پتانسيل زيادي براي رخ دادن فاجعه‌اي بزرگ (از نقطه نظر گوگل) وجود دارد. بنابراين امكان اين وجود نداشت كه در يك زمان به صورت جهاني عرضه شود. به جاي آن، معتقدم كه آنها پنگوئن را با آناليز SERPها، تنظيم الگوريتم در هر جايي كه لازم است و در نهايت افرايش و گسترش آپديت‌ها آغاز كردند.

خصوصا در پنگوئن لغزش‌هاي متعددي مشاهده كرده‌ام. حركتي شاخص در 22 اكتبر اتفاق افتاد و سپس تغييرات بيشتري در 24 اكتبر رخ داد. بعضي از سايت‌ها ضربات سريع‌تري را از تغييرات پنگوئن ديدند درحالي كه بقيه سايت‌ها با تغييرات بعدي پنگوئن از آن مستفيض شدند!

براي مثال، يكي از مشتريان كه به كمك پاندا و پنگوئن سئوي او را انجام داده‌ام در روز جمعه 24 اكتبر پيشرفت سريعي داشت. آن‌ها از روز 24 اكتبر 48 درصد پيشرفت داشته‌اند.

فوق‌العاده است! خصوصا براي صاحبان كسب و كار. آن‌ها در طول يك سال به سختي كار كرده‌اند تا سايتشان را از ديدگاه‌هاي مختلف شامل محتوا، لينك‌ها، موبايل و … پاك‌سازي كنند. عالي است كه ببينيد آن تلاش زياد با آپديت‌هاي چندباره الگوريتم جبران مي‌شود (آنها براي پاندا 4 ترميم شده‌اند و در حال حاضر براي پنگوئن 3).

كمي بعد من كاملا منتظر لرزش‌هاي بيشتري در مقياس جهاني بودم. به اين معني كه سايت‌ها ضربات جديدي را متحمل مي‌شوند در حالي كه بسياري ديگر از سايت‌ها از روزهاي ابتدايي اجرايي شدن پنگوئن 3 اثرات آن را دريافت كرده‌اند. براي مثال، سايتي ممكن است در 17 اكتبر مورد لطف يا تنبيه قرار گرفته باشد اما در طول لرزش‌هاي بعدي بالا و پايين شود. اين موضوع را مشاهده كردم و همچنان نيز ادامه دارد.

ترميم‌هاي بيشتر در طول پنگوئن 3

براي آن‌هايي كه مدت زمان طولاني با پنگوئن مي‌جنگند (بعضي با پنگوئن 2 در 22 مي سال 2013)، اين اپديت غيرمنتظره بود. بعضي از شركت‌ها كه با ان‌ها همكاري كرده‌ام در 12 تا 18 ماه گذشته به سختي كار كردند تا پروفايل لينكشان را بهينه كنند. اين موضوع به اين معناست كه لينك‌هاي غيرطبيعي و هرز و همچنين استفاده از ابزارهاي نادرست باعث سوق دادن سايتشان به سمت لينك‌هاي هرز مي‌شود.

براي آن‌هايي از شما كه با بهينه‌سازي لينك آشنايي نداريد، فرايند خسته‌كننده، دردناك و وقت گير است و البته ممكن است مشكل لينك‌هاي مشابه نيز داشته باشيد كه چندباري در دايركتوري‌ها مشاهده كرده‌ام.

اين اتفاق زماني مي‌افتد كه لينك‌هاي غيرطبيعي در ديگر دايركتوري‌هاي كم‌كيفيت تكرار مي‌شوند. وب‌سايت‌هايي كه در اين شرايط كمكشان مي‌كنم بايستي به طور مستمر آناليز شوند و پروفايل لينكشان بهينه شود. شما به سادگي يا به سرعت نمي‌توانيد از مشكلات رها شويد. اين راه سخت و دشوار به ما يادآوري مي‌كند كه هرگز نبايد دوباره به لينك‌سازي اسپم‌گونه روي بياوريم.

سايت‌هايي كه شديدا براي برطرف كردن مشكلات لينك‌هايشان تلاش كرده‌اند با انجام دادن يك تست توسط پنگوئن به لذت شگرفي دست پيدا مي‌كنند. بعضي از سايت‌ها كه تحت حمايت من هستند ارتقا بسيار خوبي با پنگوئن 3 دريافت كردند. من در ادامه دو مورد از ترميم‌هاي اورژانسي انجام شده را آورده‌ام.

اولين مورد يك خرده‌فروش در تجارت الكترونيك است كه متاسفانه در ساليان گذشته مسير خطرناكي را طي كرده است. انها شركت‌هاي سئوكار مختلفي را استخدام كرده بودند (به طور متوسط سالي يك شركت) و هر كدام از آنها هزاران لينك اسپم گونه ساخته بودند. اين داستان مشابهي است كه از زمان اولين ارائه پنگوئن با آن برخورد كرده‌ام.

سايت موردنظر زماني كه با بنده تماس گرفت شكلي درست نداشت. بنابراين ما در اولين قدم با لينك‌هاي غيرطبيعي درگير شديم. من به سختي اما به طور كامل پروفايل لينك آن‌ها را بررسي نمودم و لينك‌هاي اسپمي را نشانه گذاري كردم. آنها تيم كوچكي را براي خارج‌سازي اين گونه لينك‌ها به كار گرفتند و هر چيزي كه قابل پاك شدن نبود كنار گذاشته شد. ما فايل غيرقابل حذف را براي دوره چهار تا پنج ماهه مكرراً آپديت كرديم.

اما، اين نكته‌اي است كه بسياري از قربانيان پنگوئن با آن مشكل داشته اند. كار ما بابهينه‌سازي لينك در بهار 2014 تمام شد! هر كاري كه مي‌توانستيم انجام داديم اما به وضوح به يك آپديت يا ورژن جديدي از پنگوئن نياز بود. كه مطمئنا آن نيز به زودي به وقوع مي‌پيوست درسته؟ … به هيچ وجه. ما بايستي تا 17 اكتبر 2014 صبر مي‌كرديم تا اين اتفاق رخ دهد. خبر خوب اين است كه اين سايت به سرعت تاثيرات مثبتي را شاهد بود.

سايت بعدي را نيز به سرعت توضيح مي‌دهم كه محاسبات آن از 17 اكتبر آغاز شده است و ديده شد كه به صورت پله‌اي افزايشي را شاهد هستيم كه با لرزش‌ها و تغييرات مرحله‌اي پنگوئن كه در ابتداي مقاله توضيح دادم همراه بوده است. آن‌ها رشدي ناگهاني در 17 و 22 و نهايتا 25 اكتبر شاهد بودند. سايت تغييري فوق‌العاده از پنگوئن 2 و سپس پنگوئن 2.1 (كه گوگل شروع به شمارش كرد) نشان مي‌دهد. پروفايل لينك وب‌سايت براي anchor text هاي دقيق از سايت‌هاي كم‌كيفيت غربال شده است. صاحب سايت درواقع درصد خوبي از لينك‌هاي غيرطبيعي را خارج يا nofollow كرده بود.

نكته اي در مورد خطاهاي disavow

در اينجا نكته‌اي با ارزش بيان مي‌كنم در مورد يكي از مشتريان من كه در چالش با پنگوئن 3 مرتكب اشتباه بزرگي شدند. آن‌ها تصميم گرفتند كه ” disavow file” را در اواخر سپتامبر (بدون كمك من) آپديت كنند در حالي كه فايل داراي ارورهاي جدي بود. من در نهايت با توجه به تعداد دامنه‌هايي كه disavow شده بودند، مواردي عجيب در ايميلي از طرف ابزار وب‌مستر گوگل دريافت نمودم. تعداد دامنه‌هايي كه در GWT ثبت شده بود حدود چندصدتايي كم‌تر از تعداد قبلي بود كه در disavow file ثبت شده بود. همچنين آن چندصد دامنه شامل هزاران لينك هرز بود. سريعاً با مشتري‌ام تماس گرفتم و آن‌ها ايرادهاي disavow file را برطرف نمودند و مجددا آپلود كردند.

وب‌سايت همچنان ترميم نشده است (با اينكه در بعضي جهات بايستي اين كار انجام مي‌شد). من واقعا نمي‌دانم اگر آن اشتباه باعث شده است كه پنگوئن به طور كامل از سايت صرف نظر كند يا اين كه همچنان بايستي منتظر لرزش‌هايي در پنگوئن باشد تا ترميم شود. امتحانش مجاني است.

بازديدهاي جديد پنگوئن

حال اجازه دهيد به بخش منفي پنگوئن 3 بپردازيم. موارد جديدي بعد از 17 اكتبر صورت گرفته است كه من دقيق مورد بررسي قرار داده‌ام. به راحتي قابل تشخيص است كه بعضي از تكنيك‌هاي لينك قديمي هدف قرار گرفته است. تحقيقات من نشان داد كه پنگوئن 3 الگوريتمي جديد نيست بلكه باز طراحي شده است.

براي مثال، لينك‌هاي anchor text كاملا منطبق از فهرست‌هاي اسپمي، بازار مطلب، كامنت‌هاي هرز، انجمن‌هاي اسپم و غيره در آپديت جديد پنگوئن هدف قرار گرفته‌اند.

براي افرادي از شما كه در سئو تازه كار هستيد، يك پروفايل لينك طبيعي اين‌گونه نيست. معمولاً anchor text كاملا منطبق، به تعداد كم و عبارت برند، بسيار زياد وجود دارد، آدرس‌ها براي لينك به صفحات استفاده مي‌شوند، همچنين عبارات طبيعي و مواردي از اين دست زياد است. اگر 20 عبارت anchor text بالايي شما كاملا منطبق باشد اين يعني شما داريد سيگنال “من طعمه‌اي چرب و نرم هستم” به سوي گوگلمي‌فرستيد و گوگل با فرستادن شكارچي پنگوئن پاسخ شما را مي‌دهد! لذا نتايج نهايي چندان جالب نيست.

گيج هستيم گيج‌تر مي‌شويم

بايد اعتراف كنم كه بعضي از ضربات ادامه دارد اما نه به شيوه‌اي درست. به عنوان مثال سايتي را پيدا كردم كه ساختن لينك هرز را دو روز بعد از اجرايي‌شدن پنگوئن 2.1 در ماه اكتبر 2013 آغاز كرد… يا خداااااااا! صاحب اين كسب و كار اصلا وقت خود را تلف نكرد درسته؟ همچنين آن‌ها اطلاعي از پنگوئن نداشتند و اينكه چه ريسك بزرگي را دارند انجام مي‌دهند. نهايتا آن سايت توسط پنگوئن 3 نابود شد.

من مي‌توانم همچنان موارد ديگري را به شما نشان دهم اما متاسفانه كسل‌كننده است. زيرا كه تمامي آن‌ها شبيه به هم هستند… لينك‌هاي اسپمي از سايت‌هاي كم‌كيفيت و استفاده بيش از حد از anchor text هاي كاملا منطبق. بسياري از ضرباتي كه آناليز كرده‌ام خوراك درجه يك پنگوئن بوده‌اند. اين گونه سايت‌ها شبيه توپي هستند كه در پارك آبي با پنگوئن‌ها با آن بازي مي‌كنند و گوگل ان‌ها را از پارك بيرون مي‌اندازد.

آپديت بعدي و تناوب آن؟

در SMX گري ايلز توضيح داد كه الگوريتم پنگوئن جديد ساختاري دارد كه گوگل مي‌تواند پنگوئن را بيشتر اپديت نمايد (شبيه پاندا). همه نشانه‌ها به بازطراحي پنگوئن 3 ختم مي‌شد، بنابراين مطمئن نيستم كه به طور منظم اپديت پنگوئن را ببينيم (جدا از موارد اجرايي). اين موضوع دليل اين امر است كه بيشتر از يك سال منتظر اپديت جديد بوده‌ايم.

همچنين از جان مولر در مورد آپديت منظم پنگوئن سوال پرسيده شده بود كه او پاسخ داد: فصل تعطيلات نزديك است… اگر اين حرف را فرض خود قرار مي‌داديم به ژانويه به عنوان نزديك‌ترين زمان ممكن براي ارائه آپديت جديد پنگوئن نگاه مي‌كرديم اما اين زمان مي‌توانست طولاني‌تر هم باشد يعني مثلا بهار 2015!

مهم – مروري بر آپديت‌هاي الگوريتم

در گذشته توضيح داده‌ام كه با اجرايي شدن آپديت‌هاي متنوع گوگل در يك زمان آدم دچار سردرگمي مي‌شود. الگوريتم ساندويچ از آوريل 2012 مثالي خوب در اين زمينه است. گوگل پاندا، پنگوئن و مجددا پاندا را در عرض 10 روز ارائه كرد

خب مي‌بينيم كه در حال حاضر نيز پنگوئن 3 در 17 اكتبر اجرايي شد در حالي‌كه آخرين نسخه Pirate يك هفته قبل از آن ارائه شد. ما مشاهده كرديم كه لرزشي در پاندا در روز جمعه 24 اكتبر رخ داد. مشتريان زيادي داشته‌ام كه با پاندا مشكل داشته‌اند.

هميشه از آخرين آپديت گوگل خبر داشته باشيد

داستان سئو روز به روز پيچيده‌تر مي‌شود. برخلاف ادعاي خيلي از دست‌اندركارانسئو، قرار نيست موضوع سئو موضوعي آسان شود چرا كه گوگل با سرعتي خيلي بيشتر از سرعت ما در حال بروز رساني است!

مقالات آموزش سئو مارا دنبال كنيد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.