وب اپلیکیشن چیست؟

آموزش سئو سايت

وب اپلیکیشن چیست؟

زمانی که سیستم های مدیریت محتوا و سایت های مختلف را بررسی کنید، یکی از سوالاتی که به آن برخورد می کنید، این است که وب اپلیکیشن چیست؟

برنامه های تحت وب یا همان وب اپلیکیشن ها، نرم افزارهایی هستند که بدون نیاز به نصب می توانند توسط تعداد نامحدودی از کاربران اینترنت استفاده شوند. این برنامه ها تمام ویژگی های یک اپلیکیشن نصبی را در خود جای می دهند و علاوه بر آن مزیت های بیشتری را نیز برای صاحبان کسب و کارها به همراه دارند.

خصوصیات وب اپلیکیشن ها باعث شده است که امروزه همه مشاغل بزرگ و مشهور از ظرفیت های منحصر به فرد وب اپلیکیشن ها برای توسعه کار خود بهره مند شوند. در این مطلب قصد داریم مفهوم وب اپلیکیشن را از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داده و مهم ترین نکات در ساخت وب اپلیکیشن را مرور کنیم.

منظور از وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن به نرم افزاری گفته می شود که قابل اجرا در مرورگر وب بوده و نیازی به نصب و پیکربندی نرم افزار روی سیستم ندارد.

کسب و کارها و مشاغل مختلف نیازمند پلتفرم هایی هستند که محصولات و خدمات خود را بدون محدودیت های زمانی و مکانی به مشتریان خود عرضه کنند. این کار از طریق راه اندازی برنامه های تحت وب امکان پذیر است و قابلیت های متعددی مثل سبد خرید، فیلتر محصولات، جستجوی کالا و پیام های نوتیفیکیشن را در اختیار کاربران قرار می دهد.

به کمک وب اپلیکیشن می توان به عملکردهای پیچیده یک فروشگاه آنلاین دسترسی داشت.

تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن,چند نمونه وب اپلیکیشن,فرق اپلیکیشن با وب اپلیکیشن

مزایای وب اپلیکیشن چیست؟

امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ و برندهای معتبر از وب اپلیکیشن ها به عنوان بخشی از خدمات کاربری خود استفاده می کنند. علت محبوبیت این برنامه های تحت وب، مزایای بی شمار آنهاست.

در ادامه به برخی از مهم ترین مزیت های وب اپلیکیشن ها اشاره می کنیم:

1) دسترسی راحت

از طریق همه مرورگرهای وب می توان به وب اپلیکیشن ها دسترسی پیدا کرد و این مسئله محدود به نوع خاصی از دستگاه های هوشمند نیست. برنامه های تحت وب برای همه دستگاه ها از جمله موبایل، لپ تاپ و رایانه شخصی قابل اجرا هستند و تنها چیزی که به آن نیاز دارید اتصال اینترنت است.

با استفاده از اپلیکیشن های تحت وب، بسیاری از فعالیت ها بدون موانع زمانی و مکانی به سهولت قابل انجام هستند.

2) توسعه کارآمد

توسعه برنامه های تحت وب فرایند آسان و نسبتا کم هزینه ای دارد؛ از همین رو صاحبان مشاغل توسعه وب اپلیکیشن ها را به عنوان یک روش مقرون به صرفه می شناسند که مزایای فراوانی را برای آن ها به دنبال دارد.

کسب و کارهای کوچک می توانند فعالیت خود را با ایجاد و توسعه یک اپلیکیشن تحت وب آغاز کنند و به تدریج سراغ مراحل بعدی یعنی ساخت اپلیکیشن رایانه ای بروند. همانطور که گفته شد وب اپلیکیشن ها در همه پلتفرم ها قابل اجرا هستند بنابراین برای ایجاد یک اپلیکیشن تحت وب مجبور نخواهید بود چندین نسخه برای هر پلتفرم طراحی کنید.

3) استفاده آسان

برنامه های تحت وب نیازی به نصب روی دستگاه ندارند و کاربران می توانند در هر زمان با اتصال به اینترنت از آن ها استفاده کنند. این ویژگی سبب می شود کاربر با مشکلاتی مثل پر شدن ظرفیت هارد دیسک مواجه نشود؛ همچنین وب اپلیکیشن ها نیاز به نگهداری خاصی نداشته و به طور خودکار به روزرسانی های نرم افزار را دریافت می کنند؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت اپلیکیشن های تحت وب همواره به روز هستند و موارد امنیتی آن ها نیز به طور مداوم آپدیت می شود.

برخی از برنامه های کاربردی وب

اکنون که به خوبی می دانیم وب اپلیکیشن چیست و چه مزایایی دارد، خوب است چند تا از وب اپلیکیشن های پرکاربرد و رایج را بررسی کنیم.

برنامه های تحت وب با اهداف مختلفی طراحی می شوند و بر همین اساس امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهند. کاربرد برخی از این برنامه ها منحصر به اصناف محدودی بوده و برخی نیز برای استفاده عموم برنامه ریزی شده اند. کاربردی ترین دسته های وب اپلیکیشن عبارت اند از:

همکاران و مشاغل: وب اپلیکیشن های مختلفی با این هدف طراحی شده اند که شما بتوانید با همکاران خود در محل کار ارتباط برقرار کنید و یک فضای ابری نامحدود برای اشتراک گذاری فایل ها، تقویم شغلی، لیست مشتریان و… داشته باشید.

خرید اینترنتی: این دسته از وب اپلیکیشن ها برای همه ما شناخته شده هستند و هر روز با آن ها سروکار داریم. سفارش محصولات و خدمات مختلف به صورت آنلاین، فعالیتی است که این برنامه های تحت وب برای انجام آن طرح ریزی می شوند. 2 نمونه وب اپلیکیشن ایرانی پرطرفدار در این حوزه اوکالا و اسنپ هستند.

پیامرسان ها: برنامه های ارتباط جمعی و پیامرسان های مختلف معمولا دارای یک نسخه تحت وب هستند که امکان ارسال پیام، تماس صوتی و تصویری، مشاهده فایل های تصویری یا ویدیویی و هزاران قابلیت دیگر را برای کاربران فراهم می کند. پیام رسان ایرانی بله و آی گپ از سری پیامرسان های وب اپلیکیشن هستند که در مرورگرها به راحتی اجرا می شوند.

بانکداری و پرداخت الکترونیکی: امروزه به لطف وب اپلیکیشن ها می توان به صورت اینترنتی در هر زمان و مکانی به اطلاعات حساب بانکی خود دسترسی پیدا کرد. انتقال پول، پرداخت قبض ها، خرید از کارت بانکی و هزاران فعالیت مالی از طریق برنامه های تحت وب قابل انجام هستند. جالب است بدانید که برخی از اپلیکیشن های بانک های ایرانی نیز از وب اپلیکیشن برای راه اندازی اپ خود، استفاده کرده اند.

مزایای وب اپلیکیشن,نکات مهم در ساخت وب اپلیکیشن,وب اپلیکیشن چیست

تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن چیست؟

در ابتدای فعالیت کسب و کارها در بستر اینترنت، اکثر سایت ها تمرکز خود را بر ارائه اطلاعات به کاربران از طریق محتوای ثابت گذاشته بودند. در آن زمان اگر می خواستید از یک اپلیکیشن استفاده کنید مجبور بودید فایل آن را دانلود کرده و روی دستگاه خود نصب کنید. اما رفته رفته وب اپلیکیشن ها برای پر کردن شکاف بین نرم افزار و سایت های ثابت طراحی شدند.

وب اپلیکیشن ها بر خلاف سایت ها دارای عناصر تعاملی مشابه نرم افزار بودند با این تفاوت که از طریق URL در مرورگر اجرا می شدند.

تفاوت اساسی وب سایت با وب اپلیکیشن همین ساختار نرم افزاری و عناصر کاربری است که موجب می شود مخاطب در برنامه های تحت وب به طیف گسترده‌ تری از امکانات دسترسی داشته باشد.

5 نمونه وب اپلیکیشن ایرانی

مانند همه شرکت های بزرگ دنیا، بسیاری از برندها و کسب و کارهای ایرانی نیز اقدام به ساخت وب اپلیکیشن مرتبط با خدمات خود کرده اند. این روش رایج برای جذب مشتریان بیشتر و ارائه خدمات بهتر به کاربران توسط شرکت های زیادی استفاده می شود.

در ادامه به معرفی چند نمونه وب اپلیکیشن ایرانی می پردازیم:

  • بهترین وب اپلیکیشن های ایرانی حوزه بانک و پرداخت الکترونیک: آپ، قبضینو، همراه کارت
  • بهترین وب اپلیکیشن های حوزه خرید اینترنتی: دیجی کالا، ترب، اسنپ، دیوار، آچاره
  • بهترین وب اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی: اسنپ، تپسی، علی بابا، کارپینو
  • بهترین وب اپلیکیشن های سرگرمی: فیلیمو، نماوا، آپارات

نکات مهم در ساخت وب اپلیکیشن

با مطالعه این مطلب ممکن است شما هم به فکر ساخت یک وب اپلیکیشن کاربردی برای کسب و کار خود بیفتید. در این صورت خوب است با سرویس میزبانی AWS Amplify آشنا شوید. این سرویس برای برنامه های سریع، ایمن و ارائه شده در سمت سرور مدیریت شده است و با مشاغل مختلف سازگار خواهد بود.

با استفاده از AWS Amplify می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • پشتیبان وب اپلیکیشن خود را بسازید و متصل کنید.
  • رابط کاربری خود را بهینه کرده و آزمایش کنید.
  • کاربران و محتوا را به راحتی مدیریت نمایید.
  • تنظیمات ساخت را پیکربندی کنید.
  • از قابلیت های پویا برای ساخت وب اپلیکیشن باکیفیت بالا بهره مند شوید.
  • با ایجاد حساب کاربری رایگان، برنامه های تحت وب متعددی را توسعه دهید.

فرق اپلیکیشن با وب اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن به یک برنامه کامپیوتری گفته می شود که برای اجرا در محیط کاربری خاصی برنامه نویسی می شود. رایج ترین انواع اپلیکیشن ها، برنامه های موبایل هستند که از فروشگاه های برنامه مثل گوگل پلی، بازار و مایکت دانلود می شوند.

اپلیکیشن ها صرفا در همان دستگاهی که روی آن نصب شده اند، قابل دسترسی هستند. در حالی که وب اپلیکیشن یک نرم افزار طراحی شده برای انواع مرورگر وب است و فرد با وارد کردن URL می تواند با هر دستگاهی وارد وب اپلیکیشن شود.

اپلیکیشن ها باید به صورت مداوم توسط کاربر بروزرسانی شوند و فرد می تواند انتخاب کند که از نسخه قبلی استفاده کند یا جدیدترین آپدیت برنامه را نصب نماید. در مقابل، وب اپلیکیشن ها یا همان برنامه های تحت وب به صورت خودکار آپدیت می شوند و نیازی نیست کاربر اقدامی در این جهت انجام دهد.

سخن پایانی

امروزه انجام کارهای بانکی یا خریدهای اینترنتی به لطف ساخت اپلیکیشن های مختلف، به راحتی انجام می شوند. اما گاهی اوقات دستگاه ما ظرفیت حافظه کافی برای نصب این برنامه ها را ندارد؛ همین طور ممکن است به دستگاهی که اپلیکیشن روی آن نصب شده دسترسی نداشته باشیم. در چنین شرایطی وجود یک وب اپلیکیشن کمک بزرگی به شمار می رود.

این برنامه های تحت وب با پشت سر گذاشتن محدودیت ها، به یک ابزار قدرتمند تبدیل شده اند که به سادگی و در هر زمان و مکانی قابل دسترسی هستند. در این مطلب توضیحات کاملی در خصوص وب  اپلیکیشن ها شرح دادیم و چندتا از وب اپلیکیشن های ایرانی پرکاربرد را نیز معرفی کردیم. امیدواریم که این نکات برای توسعه کسب و کار شما و بهبود سئو سایت شما، کاربردی و مفید واقع شود.

۰ ۰

برنامه آموزش زبان فرانسه باید از ویژگی‌ها و امکاناتی برخوردار باشند که به کاربران کمک کنند تا به صورت مؤثر و موثر در فرآیند یادگیری شرکت کنند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

 محتوای گوناگون و تنوع: برنامه باید دارای محتوای گسترده‌ای باشد که شامل دروس، فیلم‌ها، موزیک، تمرین‌های شنیداری و گفتاری، و بازی‌های تعاملی باشد. این تنوع در محتوا کمک می‌کند تا کاربران به سبک‌های مختلف یادگیری عادت کنند و از روشی که برایشان مؤثرتر است بهره‌مند شوند.

 

پیگیری فردی: برنامه باید امکاناتی برای پیگیری و پاسخگویی به نیازهای فردی کاربران داشته باشد. این شامل ارائه بازخوردهای فوری برای تلفظ، تصحیح خطاهای گرامری، و ارائه نکات و توضیحات تکمیلی برای هر درس است. همچنین، قابلیت ارتباط مستقیم با مربیان یا دیگر کاربران برای بحث و تبادل نظر نیز از جمله ویژگی‌های موردنیاز است.

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که برنامه آموزش زبان فرانسه برای تلفن‌های همراه، یک ابزار کارآمد و کاربردی برای یادگیری زبان باشد که به کاربران امکان می‌دهد به صورت فعال و مستمر در فرآیند یادگیری شرکت کنند و پیشرفت چشمگیری را تجربه کنند.

امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد