آموزش كنسول جستجو گوگل براي مبتديان

google search console,آموزش google search console,ابزار سرچ كنسول گوگل

كنسول جستجو گوگل براي تمامي كاربران گوگل مفيد مي باشد. به احتمال زياد شما مسئوليت يك وب سايت را بر عهده داريد؛ چه مي خواهد وب سايت شخصي باشد و يا متعلق به مكاني كه در آن مشغول به كار هستيد. در هر صورت٬ نياز داريد كه هميشه حواستان به عملكرد سايتتان باشد.

گوگل ابزارهاي مختلفي را براي آناليز و جمع آوري داده هاي سايت پيشنهاد كرده است. اين ابزارها براي سئو سايت اهميت زيادي دارند. شما حتما تا الان درباره ي تحليل گر گوگل و كنسول جستجوي گوگل چيزهايي شنيده ايد. اين دو٬ ابزارهايي هستند كه گوگل به صورت رايگان در اختيار همه كاربران خود قرار داده است كه آمارهاي ارزشمندي درباره ي وب سايتتان به شما ارائه مي كند.

اهميت كنسول جستجو گوگل

بررسي عملكرد سايت يكي از وظايف اصلي و ابتدايي صاحبان وب سايت ها است. كنسول جستجوي گوگل در اين زمينه كمك حال شما خواهد بود. شما مي توانيد از حساب كاربري كنسول سرچ گوگل٬ اطلاعات با ارزشي به دست بياوريد. در ادامه متوجه خواهيد شد كه كدام قسمت هاي سايتتان نياز به كار بيشتر دارند. ممكن است در بخش فني سايت به مشكل برخورده باشيد؛ مثل افزايش crawl errors كه نياز است مرتفع شوند. همچنين اين مشكل مي تواند توجه بيش از حد به يك كلمه ي كليدي خاص باشد كه در نهايت كاهش رنك سايت را به دنبال دارد.

علاوه براين اطلاعات٬ كنسول جستجوي گوگل هر زمان كه خطايي را شناسايي كرد٬ از طريق ايميل اخطارهايي را براي شما ارسال مي كند. به كمك همين اخطارها٬ بايد سريعا براي رفع مشكلات به وجود آمده اقدام كنيد.

ايجاد حساب كاربري

براي شروع آموزش كنسول جستجوي گوگل٬ ابتدا لازم است تا يك حساب كاربري براي خود ايجاد كنيد. در كنسول جستجوي گوگل٬ ابتدا بايد  بر روي گزينه ي ‘add property’٬ كه در منوي بالاي صفحه قرار دارد٬ كليك كنيد.

google search console,آموزش google search console,ابزار سرچ كنسول گوگل

با كليك بر روي گزينه ي ‘add property’٬ مي توانيد آدرس وب سايت دلخواه خود را وارد كنيد. دقت داشته باشيد كه حتما URL صحيح را وارد كرده باشيد؛ اگر يك وب سايت ‘https’ داريد٬ بايد آدرس را نيز با ‘https’ وارد كنيد. براي به دست آوردن اطلاعات بهتر لازم است تا اين امر را كاملا به درستي انجام دهيد.

⭐️ نكته مهم: هنگامي كه وب سايت خود را ثبت كرديد٬ لازم است اثبات كنيد كه شما صاحب اصلي اين وب سايت هستيد. براي اثبات ماليك خود٬ چندين راه وجود دارد.

براي كاربران Yoast SEO، پيشنهاد ما استفاده از روش ‘HTML tag’ مي باشد.

شما به راحتي مي توانيد اين كد را كپي كرده و به قسمت ‘Webmaster tools’ انتقال دهيد.

پس از ذخيره سازي٬ شما مي توانيد به كنسول جستجوي گوگل بازگشته و بر روي گزينه ‘Verify’  كليك كنيد تا عمليات ثبت انجام شود. اگر همه چيز به خوبي پيش رفته باشد٬ يك پيام براي شما ارسال خواهد شد كه GSC (كنسول جستجوي گوگل) از اين به بعد داده هاي مربوط به سايت شما را جمع آوري خواهد كرد.

الگوريتم سرچ گوگل,بالا بردن سايت در سرچ گوگل,سرچ كنسول گوگل

ويژگي هاي كنسول جستجو گوگل

حالا كه شما حساب كاربري خود در كنسول جستجوي گوگل را ايجاد كرده ايد٬ قدم بعدي چيست؟ اكنون زمان آن است تا برخي از داده هاي سايت خود مورد بررسي قرار بدهيد. ما برخي از گزارش ها و اطلاعات موجود را٬ در ادامه اين مقاله بررسي خواهيم كرد.

performace

در تب performace (عملكرد)٬ شما مي توانيد ببينيد كه چه صفحات و عبارات كليدي از سايت شما در رنك گوگل قرار دارند. در نسخه قديمي كنسول جستجوي گوگل٬ نهايتا مي توانستيد داده هاي مربوط به 90 روز گذشته را مشاهده كنيد. اما در نسخه جديد٬ مشاهده اطلاعات وب سايت شما در 16 ماه اخير نيز امكان پذير است. البته به خاطر داشته باشيد كه اين داده ها٬ تنها از زمان تشكيل حساب كاربري شما قابل مشاهده هستند.

اگر تب performace خود را به طور منظم چك كنيد٬ در مدت زمان بسيار كم متوجه خواهيد شد كه كدام صفحات يا عبارات كليدي سايت شما نياز به توجه و نظم دهي بيشتري دارد. حال از كجا شروع كنيم؟ در تب performace، يك ليست مشاهده مي كنيد كه  شامل جستجوها٬ صفحات٬ كشورها و دستگاه ها مي باشد. هر كدام از اين دسته ها مي توانند بر اساس clicks٬ impression (ديده شدن)٬ متوسط CTR (نرخ كليك) و متوسط موقعيت٬ دسته بندي شده باشند. در ادامه هر كدام از آن ها را جداگانه بررسي خواهيم كرد.

كنسول جستجو گوگل,گوگل سرچ كنسول,گوگل سرچ كنسول چيست

  1. Clicks

تعداد كليك ها اين را نشان مي دهد كه مردم چه ميزاني در نتايج جستجو گوگل بر روي وب سايت شما كليك كرده اند. اين عدد مي تواند نشان دهنده نحوه عملكرد عنوان و متا ديسكريپشن در وب سايت شما باشد. اگر به ميزان زيادي تعداد كليك هاي شما كاهش پيدا كند٬ ممكن است در قسمت نتايج جستجوي گوگل نمايش داده نشويد. البته مي توانيد با استفاده از نتايج ديگري كه در دسترس شما هستند٬ snippet خود را سازمان دهي كنيد.

موقعيت نتيجه جستجو مي تواند بر روي تعداد كليك ها تاثير بسزايي داشته باشد. اگر صفحه ي شما  جزء 3 نتيجه ي اول گوگل باشد٬ طبيعتا احتمال دريافت كليك براي رتبه ي اول نتايج جستجو به مراتب بيشتر از رتبه هاي دوم و سوم خواهد بود.

  1. Impressions

Impression چگونگي نمايش يك وب سايت و يا صفحه اي خاص در نتايج جستجو گوگل را بيان مي كند. به عنوان مثال در سايت Yoast، در حساب كاربري GSC (كنسول جستجو گوگل)٬ Yoast SEO يكي ار عبارات كليدي است كه اين سايت براي آن در رتبه بندي گوگل قرار گرفته است. تعداد impressions كه بعد از اين عبارت كليدي (Yoast SEO)  آمده است٬ نشان مي دهد كه اين وب سايت چه ميزان به خاطر اين كلمه كليدي در نتايج جستجوي گوگل حاضر شده است. البته هنوز نمي توانيد متوجه شويد كه اين عبارت كليدي موجب بالا آمدن كدام صفحه در نتايج گوگل شده است.

براي فهميدن اين كه كدام صفحه توسط عبارت كليدي كه وارد كرديم در رتبه بندي گوگل قرار گرفته است٬ كافي است بر روي عبارت كليدي مذكور كليك كنيم. حال اين عبارت كليدي به عنوان يك فيلتر عمل خواهد كرد.

بعد از آن شما مي بايست حركت ناوبري (Navigation) را بر روي صفحه هاي به نمايش قرار داده شده٬ عملي كنيد تا متوجه شويد كه دقيقا كدام صفحه براي كدام عبارت كليدي رتبه بندي شده است. آيا با همان صفحاتي مواجه شديد كه انتظار داشتيد براي آن عبارات كليدي رتبه بندي شوند؟ اگر اينطور نيست پس بهتر است تا صفحه ي مورد نظر خود را با عبارت كليدي دلخواه سازماندهي كرده و سعي كنيد تا محتوايي بهتر كه شامل آن عبارت كليدي باشد را توليد كنيد. همچنين از صفحات و پست هاي مرتبط لينك داخلي بگيريد٬ سرعت بارگذاري پيج را بالاتر ببريد و … .

وب كنسول گوگل

  1. Average CTR

CTR (نرخ كليك) بيان مي كند كه چند درصد از افرادي كه وب سايت شما را در جستجوي نتايج گوگل ديده اند٬ بر روي آن كليك كرده و وارد سايت شده اند. پس حتما تا الان متوجه شده ايد كه رتبه هاي بالاتر در گوگل٬ كليك هاي بيشتري نيز دريافت مي كنند.

با اين حال٬ چيزهايي وجود دارد كه شما شخصا مي توانيد با انجام آن ها نرخ كليك سايت خود را افزايش دهيد. به عنوان مثال٬ مي توانيد متا ديسكريپشن خود را بازنويسي كرده و جذابيت آن را بيش از پيش كنيد. هنگامي كه متا ديسكريپشن شما از بقيه ي رقبا پيشي بگيرد٬ طبيعتا نرخ كليك شما نيز نسبت به قبل افزايش پيدا خواهد كرد. به ياد داشته باشيد تا زماني كه شما در رتبه اول صفحات گوگل قرار گرفته نباشيد٬ نرخ كليك تاثير عمده ي خود را از دست خواهد داد. به همين جهت ابتدا بايد رتبه سايت خود را در گوگل افزايش دهيد.

  1. Average position

Average position يا متوسط موقعيت٬ آخرين گزينه در ليست است. Average position بيان مي دارد كه ميانگين رتبه ي يكي عبارت كليدي و يا يك صفحه٬ در مدت زماني كه شما تنظيم كرده ايد چقدر است. البته متوسط موقعيت هميشه نمي تواند شاخص معتبري باشد. چراكه هرچه مي گذرد٬ مردم مطالب متفاوت بيشتري را جستجو مي كنند. گوگل نيز هرچه مي گذرد بهتر متوجه مي شود كه كدام نتيجه با كدام بازديد كننده ارتباط بيشتري دارد.

Index coverage

google search console,آموزش google search console,ابزار سرچ كنسول گوگل

 Index coverage يك تب فني اما بسيار با ارزش در كنسول جستجو گوگل مي باشد. اين قسمت نشان مي دهد كه چه تعداد صفحه از وب سايت شما در گوگل ايندكس شده اند. همچنين خطا و اخطارهايي كه كه باعث به وجود آمدن مشكلاتي در زمينه ايندكس گوگل شده اند را نيز مي توانيد در اين قسمت مشاهده كنيد.

ما به شما پيشنهاد مي كنيم تا به شكل منظم اين قسمت را بررسي كرده تا متوجه اخطار و خطاهاي موجود كه براي سايتتان ظاهر شده اند٬ بشويد. شما مي توانيد با انجام تجزيه و تحليل هاي لازم٬ به طور دقيقتر متوجه شويد كه يك خطا دقيقا چه URL خاصي را تحت تاثير خود قرار داده است. هنگامي كه مشكل بوجود آمده را از بين برديد٬ حتما تيك «اين مشكل حل شده است» را در اين قسمت بزنيد. با اين حركت٬ گوگل URL تحت تاثير واقع شده را دوباره بررسي خواهد كرد.

چند نكته ي مهم وجود دارد كه هنگام بررسي گزارشات ايندكس خود بايد آن ها را در نظر داشته باشيد:

  • اگر در حال توليد محتواي جديد هستيد٬ تعداد صفحات ايندكس شده ي شما بايد به طور پيوسته در حال افزايش باشد. دو نكته از اين مبحث استخراج مي شود. اول اينكه اين گوگل است كه مي تواند سايت شما را ايندكس كند؛ ثانيا توليد محتواي جديد اصطلاحا سايتتان را زنده نگه مي دارد.
  • مراقب افت رنك ناگهاني در گوگل باشيد! علت اين امر ممكن است وجود مشكلات زياد در دسترسي گوگل به وب سايت شما باشد. مثلا چيزي در سايت هست كه گوگل را متوقف مي كند؛ تغييرات فايل txt يكي از آن ها است.
  • محتوا تكراري مي تواند مشكلاتي غير قابل پيش بيني در منحني سايت شما بوجود بياورد.

پيشنهاد مي كنيم كه كه حتما به طور دقيق اين مشكلات را بررسي كرده و به سرعت٬ مشكلات سايت خود را حل كنيد. همانطور كه مي دانيد٬ گوگل افرايش تعداد خطاها را نشانه ي پايين بودن كيفيت تلقي مي كند.

AMP

تب ‘AMP’ پايين تر از ‘Index coverage’ قرار دارد. AMP) Accelerated Mobile Pages) به معناي شتاب دهنده صفحات تلفن همراه مي باشد. اگر AMP را براي سايت خود تنظيم كرده باشيد٬ امكان بررسي خطاها در كنسول جستجو گوگل٬ براي شما فراهم مي شود. با وارد شدن در اين قسمت٬ مي توانيد پيج هايي كه AMP در آن ها قابل پذيرش هست را همراه با اخطارها مشاهده كنيد. در پايين اين نمودار مشكلات ليست شده اند. شما مي توانيد URL هاي تحت تاثير واقع شده را مشاهده كنيد.

 

google search console,آموزش google search console,ابزار سرچ كنسول گوگل

Sitemap (نقشه سايت)

نقشه سايت XML مثل يك نقشه ي راه مي باشد كه براي تمامي صفحات وب سايتتان اهميت بالايي دارد. اين چيزي است كه براي هر وب سايتي منفعت خواهد داشت. در تب نقشه سايت XML كه در كنسول جستجوي گوگل وجود دارد٬ مي توانيد به گوگل اطلاع دهيد كه در وب سايت شما٬ نقشه سايت XML كجا قرار دارد.

پيشنهاد مي شود كه URL نقشه سايت XML خود را در كنسول جستجو گوگل وارد كرده تا پيدا كردن آن توسط گوگل آسان تربشود.

google search console,آموزش google search console,ابزار سرچ كنسول گوگل

Links

در قسمت Links٬ مي توانيد ببينيد كه چه تعداد لينك از سايت هاي ديگر به وب سايت شما اشاره كرده اند. علاوه براين٬ شما مي توانيد لينك آن سايت ها٬ تعداد لينك هايي كه به وب سايت شما اشاره داشته اند و اينكه چه انكر تكست هايي بيشتر مورد استفاده قرار گرفته اند را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد. اين اطلاعات بسيار مفيد هستند چراكه لينك ها در سئو سايت اهميت ويژه اي دارند.

در قسمت لينك هاي داخلي٬ مي توانيد مشاهده كنيد كه چه صفحاتي از وب سايت شما بيشترين لينك را از سايت هاي ديگر دريافت كرده اند. اين ليست  در صورتي ارزشمند است كه به طور منظم تجزيه و تحليل بر روي آن انجام شود. به دليل اينكه قطعا شما خواستار اين هستيد كه مهمترين صفحه و يا پست شما٬ بيشترين لينك داخلي را دريافت كند.

Mobile usability

تب Mobile usability يا قابليت استفاده از تلفن همراه٬ مشكلات مربوطه در زمينه ي استفاده ي كاربران تلفن همراه از سايت شما را نشان مي دهد. از زماني كه استفاده از تلفن همراه در سراسر جهان در حال افزايش مي باشد٬ پيشنهاد مي كنيم تا اين تب را به طور منظم مورد بررسي قرار بدهيد. اگر سايت شما از الگوريتم mobile friendly پيروي نكند٬ كاربران به سرعت از آن خارج خواهند شد.

Manual Actions

صاحبان وب سايت ها در تلاش اند تا در اين تب هيچ چيزي مشاهده نكنند! اگر سايت شما توسط گوگل جريمه شود٬ در اين قسمت اطلاعات بيشتري در اين مورد دريافت خواهيد كرد.

چندين حالت وجود دارد كه باعث مي شود توسط  گوگل جريمه شويد؛ كه شامل موارد زير مي شود:

  • داشتن لينك هاي غيرمتعارف و يا خريداري شده؛
  • در صورتي كه سايت شما هك شده باشد؛
  • هنگامي كه چيزي را از گوگل مخفي كرده باشيد؛
  • صفحه ي اسپم؛
  • ساختار اسپم وار.

 در زير فاكتورهايي را مشاهده مي كنيد كه در نسخه ي جديد كنسول جستجو گوگل استفاده نشده اند:

  • نمايش ظاهري سايت يا Search appearance؛
  • اهداف بين المللي؛
  • Crawl stats؛
  • مسائل امنيتي.

شما به اين مقاله قبلا راي داده ايد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.