گوگل آلرت (Google Alert) چيست؟

امروز و در اين مقاله دوره سئو مي خواهم در مورد گوگل آلرت يا همان google alert با شما صحبت كنم، امكاني كه مطمئن هستم 90 درصد شما عزيزان از آن خبر نداريد و اصلا نمي‌دانيد چه هست! دليل اين بي خبري هم اين است كه گوگل زياد در مورد آن صحبت نمي‌كند.

همين اول يك سوال را در ذهن شما تداعي مي‌كنم :

اين گوگل آلرت چه ربطي به سئو دارد؟

(لطفا تا آخر اين مقاله را به دقت مطالعه فرماييد تا به پاسخ برسيد)

گوگل آلرت يكي از مفيدترين و ناشناخته‌ترين سرويس‌هاي گوگل است. با اين سرويس مي‌توانيد براي يك يا چندين كليدواژه يك آلرت بگذاريد و هر وقت موضوعي با اين محتوا در وب منتشر شد، گوگل آن را به ايميل شما ميل كند. قطعا هيچ محدوديتي هم در مورد تعداد آلرت‌ها وجود ندارد.

اگر كمي ساده‌تر بخواهم بگويم بايد گفت فرض كنيد شما عبارتي را در گوگل سرچ مي‌‌كنيد. اما مي‌‌خواهيد هر چيز جديدي كه در مورد آن عبارت به اينترنت اضافه مي‌‌شود را هم بدانيد. مثلا اسم خودتان را جستجو مي‌كنيد و تمايل داريد هرگاه نام خودتان در هر نقطه‌اي از وب برده شده از آن باخبر شويد. اينجاست كه گوگل آلرت به درد شما خواهد خورد !

در اين مطلب به صورت كامل نحوه‌ استفاده از گوكل آلرت را به شما آموزش خواهم داد.

ديگر نيازي نيست خودتان به صورت متناوب اينترنت را جستجو كنيد چرا كه گوگل اين كار را براي شما انجام مي‌دهد. فقط كافي است كه يك آلرت بگذاريد و تنظيم كنيد كه در چه بازه‌ زماني مي‌خواهيد مطالب جديد به ايميل شما ارسال شود.

براي اين كار از طريق اين لينك به آدرس گوگل آلرت برويد و يا آدرس www.google.com/alerts را در نوار آدرس مرورگر خود تايپ نماييد و سپس با اكانت گوگل خود در آنجا Sign in كنيد.

در كادر آبي كه بالاي صفحه است مي‌‌توانيد يك آلرت بگذاريد كه براي اين كار بايد كليدواژه‌ مورد نظرتان را در نوار سفيد رنگ داخل كادر آبي، تايپ نماييد.

وقتي عبارتي را وارد كنيد، صفحه‌اي جديد باز مي‌‌شود و گزينه‌ CREATE ALERT به رنگ آبي مشخص است (و در پايين اين كادر پيش‌نمايشي (preview) از آلرت خود را خواهيد ديد.)

گزينه‌ Show options هم سمت راست دكمه‌ آبي است كه تنظيمات آلرت است و با زدن آن به ترتيب مواردي همچون بازه‌ زماني، منبع، زبان، محدوده‌ جغرافيايي و تعداد لينك‌ها قابل تنظيم است. آخر از همه گزينه‌ Deliver to است كه مي‌توانيد مشخص كنيد كه از طريق ايميل يا RSS مطالب را دريافت كنيد.

در قسمت اول يعني بازه‌ زماني كه با عبارت How often مشخص شده است، مي‌توانيد گزينه‌ As-it-happens را انتخاب كنيد كه به اين معني است كه بلافاصله پس از اينكه مطلب جديدي منتشر شد، گوگل سريعا آن را به ايميل شما خواهد فرستاد.

ساير قسمت‌ها هم كه واقعا ساده هستند. اگر برايتان گنگ بود به اين لينك مراجعه نماييد.

در قسمت پاييني كه Me on the web نام دارد، در سمت چپ نام خودتان (نامي كه هنگام افتتاح اكانت گوگل داده‌ايد) و در سمت راست آدرس ايميل خودتان را مي‌‌بينيد.

در كنار آن‌ها يك علامت + وجود دارد كه با زدن آن مي‌ توانيد نام و يا ايميل خود را آلرت بگذاريد و هر وقت در اينترنت نام و ايميل شما نوشته شد، گوگل به شما خبر مي‌دهد.

در قسمت‌هاي پاييني گوگل پيشنهاداتي در حوزه‌هاي مختلف همچون ورزش و تكنولوژي و … را ارائه مي‌دهد. پس از ساختن آلرت دوباره مي‌توانيد به همان صفحه بياييد و ليست آلرت‌هاي خود را ببينيد و هركدام را خواستيد ويرايش يا حذف كنيد. از اين سرويس در موارد بسياري مي‌توان استفاده كرد و يكي از پركاربردترين آنها براي مواقعي است كه مي‌خواهيد يك جريان خبري در حال اتفاق را پيگيري كنيد. مثلا لغت «فوتبال» را آلرت كنيد و هروقت خبر جديدي در مورد فوتبال روي داد، گوگل شما را با خبر مي‌كند.

جا داره اينجا خودم رو بزارم جاي شما !

شما: آقاي قمصري اين بحث با اينكه خيلي كارآمد بود اما چه ربطي به سئو داشت؟

پاسخ من: دوست عزيزم اگر تا الآن متوجه نشدي چه استفاده اي از اين ابزار در جهت بهبود سئو انجام داد پيشنهاد مي‌كنم دوباره مطلب رو عميق‌تر بخوني و سرانجام اگر بازم متوجه نشدي چه ربطي داره تو بخش نظرات سوالت رو بپرس تا جواب بدم.

(در واقع مي خوام سعي كنم كمي به ذهنتون خلاقيت بدم.)

با مطالب بيشتر آموزش سئو همراه باشيد!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.