آيا مي دانيد وقتي كه محتواي شما مي تواند در نهايت خود را به صفحه اول گوگل برساند و ترافيك زيادي به خود جذب كند چه پيروزي بزرگي به دست مي آيد؟ متاسفانه بايد بگوييم كه هيچ كس از افت رتبه در گوگل به صورت ناگهاني مصون نيست. مسئله اين است كه دلايل مختلفي براي اين مشكل وجود دارد و شايد در نگاه اول خيلي مشخص نباشد.
در اين مطلب، مي خواهيم ببينيم دلايل افت ناگهاني رتبه بندي به چه صورت است و چطور مي توان اين مشكل را رفع كرد.
نوك كوه يخي!
متاسفانه، هيچ راه حلي نيست كه بگوييم مي توان از آن براي تمام مشكلات استفاده كرد به خصوص وقتي بحث، بحث سئو باشد. زماني كه شما با يك كاهش در رتبه بندي يا ترافيك رو به رو مي شويد، فقط نوك قله يخي را مي بينيد! در نتيجه بايد آماده باشيد تا موضوعات بسيار زيادي را بررسي كنيد تا بتوانيد ريشه مشكل را پيدا كنيد.
⭐️ نكته مهم: نكته: درصدهاي اختصاص يافته در گراف بالا از مشاهدات فردي به دست آمده است.⭐️ نكته مهم: در اين تصوير رايج ترين دلايل براي اين مشكل را ارائه كرده ايم. حالا مي خواهيم اين پارامتر ها را بررسي كنيم تا ببينيم كه درصورت افت رتبه بندي يا ترافيك در وبسايت، چطور مي توانيد مشكل را رفع كنيد.
تست الگوريتم ها براي افت رتبه سايت در گوگل
در ابتدا، شما بايد SERP ها را بررسي كنيد. اگر شما تنها كسي نباشيد كه دچار اين مشكل شده است چطور؟ اين تغيير ناگهاني در چندين سايت مي تواند زماني رخ بدهد كه گوگل الگوريتم هاي خودش را تست مي كند. در اين مورد، اصلا نيازي نيست كه شما كار خاصي انجام دهيد زيرا رتبه بندي شما خيلي سريع به حالت قبلي خودش باز مي گردد.
در صورتي كه شما رتبه بندي خودتان را با استفاده از Serpstat بررسي كنيد، مي توانيد جايگاه رقباي خودتان را هم بررسي كنيد. اين كار به شما كمك مي كند كه متوجه شويد كه آيا SERP ها اخيرا تغييرات زيادي داشته است يا خير. لحظه اي كه شما يك پروژه جديد را ايجاد مي كنيد، اين ابزار پيشينه صد تغيير اصلي در رتبه بندي را براي كلمه كليدي شما بررسي مي كند. نمودار Storm در اين قسمت نشان دهنده تاثير تغييراتي است كه در نتايج جستجو ايجاد شده است.
در اين جدول، شما مي توانيد ببينيد كه مثلاً براي كلمه كليدي «“cakes for dad» شاخص نمودار Storm در 21 ام مارس خيلي بالا بوده است. حالا مي خواهيم به 10 جايگاه اول نگاه كنيم كه در اين تاريخ تغيير كرده است.
اين گراف نشان دهنده يك افت و خيز ناگهاني بوده كه در بيشتر جايگاه ها ايجاد شده است. در چند روز، تمام اين رتبه بندي ها دوباره به حالت اوليه خودشان بازگشته بودند.
اين نمونه به ما نشان مي دهد كه وقتي شما يك افت ناگهاني در رتبه بندي جستجوي خودتان مشاهده مي كنيد، اول بايد كل SERP را تحليل كنيد. در صورتي كه يك شاخص بالاي اين چنيني وجود داشت، فقط بايد صبر كنيد.
در صورتي كه جايگاه رقباي خود را هم بررسي كرديد و هيچ تغييري در آن ها مشاهده نكرديد، گام هاي بعدي را در نظر بگيريد.
موضوعات فني
سئو فني بر روي نحوه كراول روبات ها و ايندكس شدن سايت شما تاثير دارد. با وجود اين كه شما وبسايت خود را از نظر فني بهينه سازي كرده ايد، هر دفعه كه فايل يا صفحه اي را اضافه كرده و يا حذف مي كنيد، مشكلاتي ايجاد مي شوند. در نتيجه، شما هميشه بايد نسبت به موضوعات فني سئو آگاه باشيد. با استفاده از ابزار URL Inspection ، مي توانيد ببينيد كه موتورهاي جستجو وبسايت شما را چطور مي بينند.
عوامل اساسي كه بر روي رتبه بندي شما موثر هستند شامل موارد زير است:
1.سربار در سرور
در صورتي كه سرور شما براي افزايش ناگهاني آماده نشده باشد، مي تواند باعث شود كه سايت شما تنها در چند دقيقه از دسترس كاربران خارج شود. براي رفع اين مشكل، شما مي توانيد يك CDN به وبسايت خود اضافه كرده و يا محتواي خودتان را كش كنيد، يك تعديل كننده بار را اجرا كنيد و يا از هاستينگ هاي ابري استفاده كنيد.
2.سرعت صفحه
هر چه فايل ها، تصاوير و پاپ آپ هايي كه به محتواي خود اضافه مي كنيد بيشتر باشد، زمان بيشتري براي بارگذاري صفحات مورد نياز است. سرعت صفحه نه تنها يك عامل رتبه بندي بوده بلكه بر روي تجربه كاربري نيز تاثير دارد. براي بررسي سريع مشكلات، مي توانيد PageSpeed Insights را بررسي كنيد. براي افزايش سرعت وبسايت، مي توانيد از روش هاي زير استفاده كنيد:
- حداقل كردن درخواست هاي HTTP و يا حداقل كردن يا تركيب كردن فايل ها
- استفاده از بارگذاري هاي غير همزمان براي CSS و فايل هاي جاوا اسكريپت
- كاهش بارگذاري هاي جاوا اسكريپت
- حداقل كردن زمان براي بايت اول
- كاهش زمان پاسخ سرور
- فعال كردن كشينگ در مرورگر
- كاهش سايز تصوير
- استفاده مجدد از CDN
- بهينه سازي تحويل CSS
- اولويت بندي محتوايي كه نيمه بالاي صفحه قرار دارند ( بارگذاري تنبل)
- كاهش تعداد پلاگين هاي مورد استفاده در وبسايت
- كاهش ريدايركت و اسكريپت هاي خارجي
- نظارت بر سرعت صفحات موبايل
3. ريداريكت ها
اين مشكل يكي از رايج ترين دلايل از دست رفتن رتبه بندي است. زماني كه شما به يك سرور جديد مي رويد و يا ساختار سايت خود را تغيير مي دهيد، هيچ وقت نبايد ريدايركت 301 را فراموش كنيد. در اين صورت، موتورهاي جستجو نمي توانند صفحات جديد شما را ايندكس كنند و يا بخاطر محتواي تكراري، سايت شما را جريمه هم مي كنند.
شناسايي كردن خطاهاي سايت مي تواند كار بسيار دشواري باشد به خصوص اگر اين خطا فقط در يك صفحه وجود داشته باشد. ارزيابي كردن هر صفحه زمان بر است. همچنين در صورتي كه شما يك كسب و كار خاص داشته باشيد اين كار هزينه زيادي براي شما خواهد داشت. براي تسريع فرآيند شناسايي اين خطاها، مي توانيد از ابزار مختلف سئو و ابزار ارزيابي سايت مانند Serpstat، OnCrawl و ابزارهاي ديگر استفاده كنيد.
انتخاب كلمات كليدي اشتباه
آيا شما از كلمات كليدي درست، استفاده مي كنيد؟ در صورتي كه در زمان جمع آوري كردن كلمات كليدي هدف جستجوي كاربر را در نظر نگرفته ايد، ممكن است اين موضوع باعث مشكل شده باشد. حتي در صورتي كه سايت شما براي اين عبارات جستجو مدت زماني رتبه بندي خوبي داشته، گوگل قطعاً با درك هدف جستجويتان، رتبه بندي شما را تغيير مي دهد.
در اينجا دو نمونه را ارائه مي كنيم تا اين موضوع را بهتر درك كنيد.
مورد اول
يك وبسايت از يك مدرسه تابستاني آكسفورد وجود دارد كه با نام “oxford-royale.co.uk” نمايش داده مي شود. اين سايت شامل هيچ توصيف كاملي نيست بلكه تنها صفحات سرويس رساني را نشان مي دهد. زماني كه گوگل نخست اين سايت را با هدف اطلاع رساني، براي جستجو رتبه بندي كرده بود، متخصص هاي سئو متوجه شدند كه ترافيك سايت كاهش يافته است. سپس آن ها متون بيشتري را به صفحات سرويس اضافه كردند و توانستند مشكل را رفع كنند.
مورد دوم
اين مورد براي يك شركت تحويل گل رخ داد. در حالي كه اين وبسايت براي عبارات تراكنشي رتبه بندي شده بود، همه چيز درست بود. سپس گوگل تصميم گرفت كه بهتر است اين سايت با هدف اطلاع رساني براي جستجو نيز رتبه بندي شود. براي بازيابي رتبه بندي سايت، متخصص هاي سئو مجبور شدند كه كلمات كليدي با هدف جستجوي تراكنشي را به اين سايت اضافه كنند؛ مانند «سفارش»، «خريد» و كلمات اين چنيني.
براي جمع آوري كردن كلمات كليدي كه دقيقاً مطابق با اهداف كسب و كار شما باشد، شما مي توانيد از KWfinder استفاده كنيد. اين ابزار، به شما كمك مي كند تا كلمات كليدي مرتبط را پيدا كنيد تا بتوانيد براي اين كلمات كليدي رتبه بندي شويد.
محتواي منقضي شده
اين پاراگراف خيلي توضيح زيادي نمي خواهد. در صورتي كه محتواي شما تازه و به روز نباشد، افراد مدت زيادي در سايت شما نمي مانند. علاوه بر اين، محتواي قديمي نمي تواند موجب كسب لينك و اشتراك گذاري شود. تمام اين ابعاد ميتواند دليل خوبي باشد كه جايگاه شما در موتور جستجو كاهش پيدا كند.
يك روش ساده براي رفع اين مشكل وجود دارد. شما بايد به صورت منظم محتواي خود را به روز رساني كرده و براي آن تبليغات مناسب انجام دهيد تا ترافيك از دست ندهيد. گرايش ها هميشه در حال تغيير هستند و در صورتي كه مثلاً شما يك راهنماي جامع در رابطه با يك موضوع خاص ارائه كرده ايد، قطعاً اين راهنما نبايد قديمي شود. به جاي ايجاد كردن مكرر راهنماي جديد، بايد راهنما و داده هاي قبلي خودتان را به روز رساني كنيد.
لينك هاي از دست رفته
همه مي دانند كه مجموعه لينك هاي شما يكي از مهمترين بخش هاي سئو سايت شماست. مالكين وبسايت تلاش مي كنند تا لينك هاي با كيفيت را براي محتواي جديد ايجاد كنند. اما، زماني كه مي توانيد تعداد زيادي بك لينك به دست بياوريد، باز هم بايد مجموعه لينك هاي خود را هميشه، تحت نظارت داشته باشد.
براي كشف اين كه آيا مجموعه لينك شما در هفته هاي قبل تحت تاثير تغيير قرار داشته يا خير، مي توانيد از Moz و يا Majestic استفاده كنيد. اين ابزارها باعث مي شوند اطلاعات خوبي در رابطه با لينك هاي از دست رفته و يا به دست آمده در دوره انتخاب شده به دست آوريد.
در صورتي كه متوجه شديد كه لينك منابع قوي و مورد اعتماد را از دست داده ايد، بايد تلاش كنيد دلايل اين مشكل را پيدا كنيد. در صورتي كه لينك هاي شما خراب شده اند، تلاش كنيد كه آن ها را تعمير كنيد. در صورتي كه مالكين وبسايت لينك شما را اتفاقي حذف كرده اند(مثلاً، در زمان به روز رساني وبسايت هاي خودشان)، از آنها بخواهيد كه لينك ها را بازيابي كنند. در صورتي كه آن ها اين كار را به عمد انجام داده اند، ديگر بايد به دنبال لينك هاي جديدي باشيد.
تجربه كاربري ضعيف
User experience يكي از مهم ترين موضوعات براي رتبه بندي سايت شماست. در صورتي كه رتبه بندي سايتتان در ابتدا بالا باشد اما موتور جستجو بفهمد كه شما مطابق با انتظارات كاربران نيستيد، در اين صورت رتبه بندي شما قطعاً كاهش شديد پيدا مي كند.
موتور جستجو معمولاً مبتني بر معيارهايي مانند كليك ورودي، زمان سپري شده در روي صفحه، بانس ريت، تعداد بازديدها و عوامل ديگر ارزيابي خودش را انجام مي دهد. به همين دليل شما هميشه بايد قوانين زير را در زمان بهينه سازي سايت در نظر داشته باشيد:
- ارائه متاديتا مرتبط
به دليل اين كه متا ديتا براي ايجاد كردن Snnipet ها مورد استفاده قرار مي گيرد، بايد شامل توصيف هاي مرتبط با محتواي شما باشد. نخست، در صورتي كه اين متا ديتا به اندازه كافي جذاب نباشد، نرخ كليك و ورود به سايت شما كم خواهد بود. در طرف ديگر، در صورتي كه snnipetهاي شما تطابق كافي با محتواي شما نداشته باشد، بانس ريت سايت شما افزايش خواهد يافت.
- ايجاد كردن يك ساختار محتواي موثر
كاربران بايد به راحتي اطلاعات ضروري را از محتواي شما به دست بياورند. بيشتر بازديدكننده هاي شما به ساختار محتواي شما توجه مي كنند تا تصميم بگيرند كه آيا بايد محتواي شما را مطالعه كنند يا خير.
شما بايد متن را در چندين پاراگراف دسته بندي كنيد و ايده هاي اصلي را در تيتر هاي فرعي، مشخص كنيد. اين گام به شما كمك مي كند تا بتوانيد بازديد كننده هايي كه به دنبال پاسخ سوالات خودشان مي گردند را به سايت خودتان جذب كنيد.
- اجتناب از طراحي ها و پاپ آپ هاي پيچيده
محتوا تنها چيزي نيست كه مخاطب شما به دنبال آن مي گردد. افراد ممكن است به دليل رنگ هاي تند، و يا تبليغات پاپ آپ نيز سايت شما را ترك كنند. شما بايد طراحي هاي مناسب و ساده ارائه كنيد و پنجره هايي كه ممكن است باعث ناراحتي مخاطب شوند را حذف كنيد.
رقابت از وبسايت هاي ديگر
در صورتي كه هيچ كدام از گام هايي كه در قسمت بالا گفتيم موثر نبود چه؟ ممكن است اين موضوع نشان دهنده اين باشد كه رتبه بندي شما به دليل رقابت و عملكرد بهتر سايت هاي ديگر كاهش يافته باشد. شما بايد هميشه مراقب تغييرات در جايگاه هاي SERP ها و كساني كه در آن عملكرد بهتري از شما دارند، باشيد.
شما مي توانيد استراتژي هاي رقباي خودتان را با استفاده از Serpstat و يا Moz نيز بررسي كنيد. با اين ابزار، شما مي توانيد منابع بك لينك ها، كلمات كليدي كه سايت هاي ديگر براي آن رتبه بندي شده اند، محتواي برتر و يا موارد ديگر را بررسي كنيد. اين گام به شما كمك مي كند تا ايده هاي جديدي براي بهبود استراتژي هاي خودتان به دست آوريد.
هيچ وقت دست از رديابي سايت خود بر نداريد
شما نمي توانيد پيش بيني كنيد كه چه زماني ممكن است دچار افت رتبه بندي مي شويد. هميشه بايد به دنبال منبع مشكل باشيد قبل از اين كه ترافيك و نرخ تبديل سايت كاهش پيدا كند. در نتيجه، هميشه بايد جايگاه خود را پيگيري كنيد و آماده باشيد تا نسبت به تغييرات، خيلي سريع واكنش نشان دهيد.
- دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸ | ۱۰:۱۸
- ۶۰ بازديد
- ۰ نظر