متا تگ توضيحات يكي از مهم ترين متا تگ هاي سئو مي باشد. نحوه نوشتن توضيحات متا (meta description) به صورت كاملا بهينه، امري بسيار مهم در مباحث آموزش سئو مي باشد كه در اين مقاله به بررسي آن مي پردازيم.
در سال 2016، Christopher Ratcliff دستورالعملي فوق العاده درباره متا تگ توضيحات در سايت Search Engine Watch نوشت.
بيشتر مطالب آن مقاله هنوز هم مفيد و قابل استفاده است. مثال هاي خوب و بدي كه Chris بررسي كرده بود هنوز عالي هستند و حتي بعد از گذشت دو سال، يكي از بهترين گزينه ها براي نوشتن متا تگ توضيحات، مراجعه به نكات مطرح شده در همين چك ليست است.
متا تگ توضيحات يكي از مهم ترين متا تگ هاي سئو مي باشد. نحوه نوشتن توضيحات متا (meta description) به صورت كاملا بهينه، امري بسيار مهم در مباحث آموزش سئو مي باشد كه در اين مقاله به بررسي آن مي پردازيم.
در سال 2016، Christopher Ratcliff دستورالعملي فوق العاده درباره متا تگ توضيحات در سايت Search Engine Watch نوشت.
بيشتر مطالب آن مقاله هنوز هم مفيد و قابل استفاده است. مثال هاي خوب و بدي كه Chris بررسي كرده بود هنوز عالي هستند و حتي بعد از گذشت دو سال، يكي از بهترين گزينه ها براي نوشتن متا تگ توضيحات، مراجعه به نكات مطرح شده در همين چك ليست است.
چك ليست بهينه سازي متا تگ توضيحات
- كلمات كليدي: مهمترين كلمات كليدي صفحات وب را در متا تگ ديسكريپشن بياوريد. اگر كلمات جستجو شده در اسنيپت (snippet) وجود داشته باشند، موتورهاي جستجو معمولاً آنها را bold مي كنند.
- متن هاي با معني و قابل خواندن بنويسيد: اين كار كاملاً ضروري است. پر كردن متا تگ توضيحات با عبارات كليدي فراوان روش خوبي نيست و مخاطبان فكر مي كنند محتويات سايت شما اسپم است. مطمئن شويد كه متا تگ توضيحات مثل جملات طبيعي و غير ماشيني (نوشته شده توسط انسان) به نظر برسد.
- متا تگ توضيحات را مانند يك آگهي تبليغاتي براي صفحه وب خود در نظر بگيريد: تا حد امكان متا تگ توضيحاتي بنويسيد كه مرتبط با موضوع بوده و توجه مخاطب را جلب كنند. توضيحات بايد حتماً با محتواي صفحه مطابقت داشته و البته تا آنجا كه ممكن است جذاب هم باشند.
- اندازه: تگ meta description نبايد از 135 تا 160 كاراكتر طولاني تر باشند (البته گوگل اخيراً اسنيپت هاي طولاني تر را هم آزمايش مي كند). موتورهاي جستجو قسمت انتهايي متا تگ ديسكريپشن طولاني تر را حذف مي كنند، بنابراين عبارات كليدي مهم را نزديك به قسمت ابتدايي قرار دهيد.
- متا تگ ديسكريپشن را كپي نكنيد: اين متا تگ سئو هم بايد مثل تگ عنوان (title tag)، براي هر صفحه متفاوت از صفحات ديگر نوشته شوند. گوگل ممكن است شما را به خاطر كپي كردن و داشتن تعداد زيادي تگ description تكراري جريمه كند.
- شايد بتوانيد از ريچ اسنيپت ها (rich snippet) استفاده كنيد: به كمك نشانه گذاري schema مي توان اجزاي مختلفي به اسنيپت ها اضافه كرد تا جذاب تر شوند (مثلاً امتيازدهي ستاره اي يا star ratings، رتبه بندي توسط مشتريان، اطلاعات محصول، مقدار كالري و …)
اما اين حوزه هم مثل كل دنياي جستجوي اينترنتي دائم در حال تغيير است. كپي رايترها (copywriters) و بازاريابان سئو بايد هميشه در حال هماهنگ شدن با شيوه نمايش SERP باشند كه دائماً براي نمايشگرهاي انواع سيستم هاي مختلف تكامل پيدا مي كند و همچنين به الگوريتم گوگل كه مرتباً تقويت مي شود توجه داشته باشند.
روش نمايش متا تگ ديسكريپشن در گوگل هر روز بيشتر از قبل غير قابل پيش بيني مي شود. در حال حاضر ممكن است بين نتايج مختلف نمايش داده شده، اختلافات بسيار زيادي از نظر حداكثر طول تگ description بينيم. گاهي هم ممكن است گوگل به صورت خودكار متا توضيحات را اصلاح و يا اصلاً تگ description جديدي توليد كند. با ظهور قابليت هايي مانندanswer box گوگل و carousel گوگل، امروزه حتي شاهد SERP هايي با توضيحات بسيار كمتر هستيم.
اجازه دهيد با چند مثال، بهترين شيوه نوشتن متا تگ ديسكريپشن در سال 2018 را بررسي كنيم.
متا تگ توضيحات چيست؟
متا تگ description قطعه متن كوتاهي است كه در HTML صفحه وب درج شده است.
تگ meta description خوب، معمولاً درباره اطلاعاتي كه در تگ عنوان وجود دارد توضيحات بيشتري ارائه مي كنند و هدف آن ترغيب كاربر براي كليك كردن است. متا تگ description ممكن است محتواي صفحه مربوطه را براي كاربر شرح دهند:
گاهي اوقات هم توضيحات كلي تري درباره سايت ارائه مي دهند:
و در مورد محصولي از يك برند خاص، ممكن است شامل توضيحاتي كلي درباره آن برند باشند:
تگ meta description را معمولاً به صورت متن خاكستري كه در صفحه نتايج جستجو، زير URL نمايش داده مي شود مي بينيم. هنگام به اشتراك گذاري صفحات در شبكه هاي اجتماعي مانند توييتر و فيس بوك هم تگ meta description ظاهر مي شوند.
در ضمن مي توان تگ meta description را اختصاصاً براي فيس بوك يا توييتر بهينه سازي كرد (به ترتيب با استفاده از نشانه گذاري Open Graph و يا Twitter Cards).
اندازه قابل قبول تگ description هميشه در حال تغيير است
تا همين اواخر، روش كار استاندارد گوگل اين بود كه محدوديتي نسبتاً قابل پيش بيني براي طول متا تگ description در نظر بگيرد. همانطور كه در آخرين بند مطالب Chris خوانديم، معمولاً مي توان انتظار داشت كه توضيحات از حدود كاراكتر 135 تا 160 به بعد حذف شوند. ولي حالا ديگر چنين قانوني وجود ندارد:
در SERP هاي فوق (براي عبارت “best baby led weaning foods”) متا توضيحي براي Netmums به طول حدود 330 كاراكتر مي بينيم و توضيحات كوتاهتري هم هستند كه كم و بيش همان طول كلاسيك 135 تا 160 كاراكتر را دارند.
از اين مثال ها مي توانيم نتيجه بگيريم كه الگوريتم گوگل مفيد بودن متا تگ description را ارزيابي مي كند، و اگر احتمال بدهد كه يك متا توضيح مي تواند پاسخي براي سؤال كاربر داشته باشد، مقدار بيشتري از آن را نمايش خواهد داد.
در مثال هاي بالا نتيجه مربوط به Mother & Baby را هم مشاهده مي كنيم كه نويسنده آن را بر اساس همان محدوديت 135 تا 160 كاراكتري نوشته است. به نظر من Mother & Baby در بين تگ meta description بالا بيشتر از همه متقاعد كننده هم هست و بيش از ساير مثال ها وسوسه ام مي كند كه رويش كليك كنم. ولي در كل اين صفحه نتايج به وضوح نشان مي دهد كه در حال حاضر بازاريابان مي توانند گزينه توضيحات طولاني تر را هم امتحان كنند.
تفاوت بين موبايل و دسكتاپ
اما در مورد نتايج جستجو در تلفن هاي همراه كه صفحه نمايش كوچكتري دارند، آيا گوگل درباره طول متا تگ description سخت گيرتر است؟ آيا مي توان مطمئن بود كه موتور جستجو مي خواهد بيشتر فضاي موجود را به لينك ها و عناوين اختصاص دهد؟
بياييد همان نتايج جستجوي بالا را با نحوه نمايش آنها در SERP هاي تلفن همراه مقايسه كنيم.
پاسخ كوتاه اين است: حداقل در مورد اين جستجوي خاص، بين صفحه نمايش موبايل و دسكتاپ تفاوت زيادي در نحوه نمايش متا تگ description توسط گوگل وجود ندارد.
البته بايد توجه داشت كه بررسي ما فقط شامل جستجوي يك عبارت، در يك حوزه خاص، و فقط در چند پلتفرم (تلفن همراه و دسكتاپ) است؛ ولي با همه اينها مي تواند بسيار كمك كننده باشد. دو مورد از متا تگ توضيحاتي كه در SERP هاي دسكتاپ بيشترين اندازه را داشتند، در تلفن همراه نيز همان اندازه را دارند.
اما قطعاً نمي توان گفت كه گوگل در مورد SERP سيستم هاي همراه و دستي (handheld) اصلاحاتي انجام نمي دهد.
در مورد Mother & Baby (كه خيلي خوب هم نوشته شده) تنها چند كاراكتر (شامل كلمات “finger friendly. Say no more, we’ve got all the answers, including”) حذف شده است. با مطالعه كد منبع مي توانيم بهتر به نحوه كار گوگل پي ببريم.
در اين مورد، گوگل درباره حذف قسمت انتهايي متا تگ توضيحات نشانه گذاري شده بسيار هوشمندانه عمل مي كند تا كفه ترازو به سمت قسمتي از متن صفحه باشد كه تعدادي كليدواژه را در بر دارد. اين كار هم در دسكتاپ، و هم با شدت كمي بيشتر در تلفن هاي همراه انجام مي شود.
اما قانون كار به اين سادگي نيست كه بگوييم در تلفن همراه توضيحات بايد كوتاه تر باشند. همانطور كه در مثال هاي قبلي ديديم، اگر متا تگ description برخي عبارات كليدي مرتبط را در بر داشته باشند و يا بتوانند به سؤال كاربر پاسخ دهند، گوگل حتي در تلفن همراه هم اسنيپت هاي طولاني تري را نمايش خواهد داد.
متا تگ description در عصر rich features
مشخص است كه توانايي گوگل در تشخيص هدف كاربران دائماً در حال بهبود است.
الگوريتم گوگل قبل از تصميم گيري درباره اينكه چه مقدار از طول اسنيپت توضيحات را نمايش دهد، درباره هدف كاربر قضاوت مي كند. اما اين امكان هم وجود دارد كه تصميم بگيرد rich feature هاي زيادي را در SERP بگنجاند: answer box گوگل، نمودارهاي حاوي اطلاعات و همچنين برخي اجزا در داخل و اطراف خود تگ meta description، مثلاً امتيازدهي ستاره اي و …
همانطور كه چندي پيش در مقاله اي درباره ديده شدن (visibility) در SERP هاي امروز توضيح داده ام، نمايش اين rich feature ها توسط موتور جستجو بستگي به كيفيت نشانه گذاري محتواي شما دارد.
نكته جالب توجه اين است كه هنوز هم تگ meta description اهميت فوق العاده اي براي تمام rich feature هاي موجود در SERP ها دارند. در واقع با توجه به تمايل گوگل به نمايش توضيحات طولاني تر، حتي مي توانيم بگوييم كه توضيحات 300 كاراكتري كه خوب طراحي شده باشند هم مي توانند ديده شدن و نيز نرخ كليك (CTR) شما را بهبود بخشند.
گوگل هر روز هوشمندتر مي شود، اما زماني بهترين كارايي را خواهد داشت كه محتواي ما به خوبي نوشته و نشانه گذاري شده باشد. رمز موفقيت در تعادل مناسب است، يعني مطمئن شويد كه نشانه گذاري تان توجه اسپايدرها (spiders) را به سمت اطلاعات مرتبط در صفحه شما جلب مي كند، و تگ description تان براي كاربر مفيد است.
قضاوت نهايي با گوگل است و شايد بر اساس هدف كاربر، به اين نتيجه برسد كه بخش هاي ديگري از محتواي سايت مفيد تر است، و در نتيجه يك اسنيپت اصلاح شده را نمايش دهد. و اگر ما با زحماتي كه براي سئوي درون سايتي (onsite SEO) مي كشيم، اين گزينه را در اختيارش قرار داده باشيم، كاربران بهترين نتايج را تجربه خواهند كرد.
- چهارشنبه ۰۱ خرداد ۹۸ | ۱۰:۰۲
- ۲۵ بازديد
- ۰ نظر