درحال حاضر بحث زيادي پيرامون نحوه بهبود سئو سايت وجود دارد.
پاره اي از مشكلات به صورت شگرفي روي سايت تاثير ميگذارند و كاربران اغلب به دنبال نكاتي هستند كه به آنها كمك كند از پس مشكلات برآيند. با اينحال، يكي از نكاتي كه به ندرت مورد بحث قرار ميگيرد، انتشار و ويراستاري صحيح محتواي سايت است.
چرا بايد مراقب باشيم؟
كارشناسان سئو و افراد شاغل در بازار خدمات اينترنتي هميشه درگير اين موضوع هستند كه آيا محتواي تكراري باعث جريمه شدن توسط گوگل مي شود يا خير. پاسخ دقيق به اين نكته شبيه افسانه شده است. اما با اين وجود، نميتوانيم به سادگي از كنار اين موضوع بگذريم و دست روي دست بگذاريم. در واقع موضوعي مهمتر از محتواي تكراري يا خيلي كوچك وجود دارد كه خطرش هميشه بيخ گوش سايت شما است.
اگر محتواي تكراري را فيلتر كنيم، بخشهايي از محتوا كه خيلي كوتاه هستند مشكلات واقعي محسوب مي شوند. بنابراين داشتن اين نوع محتوا در سايت مي تواند باعث تباهي قابليت هاي آن شود. چرا؟ چون لينك هاي خودتان كاملا روي ديگر لينك هاي خودتان تاثير مي گذارند!
مي دانيم كه گوگل علاقه ندارد به صفحات مختلف يك دامنه رنك بدهد بنابراين تعدادي از آنها نهايتا انتخاب مي شوند: يك روز گوگل صفحه اي را انتخاب ميكند و روز ديگر صفحه ديگري را، بنابراين، ترافيك بالقوه خودتان را از دست مي دهيد.
وقتي شما صفحات مختلفي داريد كه شامل محتواي بسيار كوتاهي هستند، اساساً روبات گوگل را گيج ميكنيد كه كدام صفحات را بايستي براي كلمات كليدي موردنظر رنك دهي كند.
بر اساس صحبتهايي كه داشتيم براي سئو در اينجا 7 راه براي جلوگيري از انتشار محتواي تكراري ارائه ميدهيم.
- لينك دهي داخلي
عامل: هرگز نبايد بي دليلي به صفحه اي نامرتبط لينك داخلي بدهيد.
براي شفاف سازي اين نكته اجازه بدهيد مثالي بزنم. شما سايتي داريد كه در زمينه فروش كفش بصورت آنلاين فعال است و بلاگي هم در اين خصوص داريد. مطمئنا ميخواهيد صفحه اصلي سايتتان تا جايي كه امكان دارد در نتايج موتورهاي جستجو محبوب باشد؛ در نتيجه از طريق بلاگتان ترافيك بيشتري بدست نمي آوريد.
زمانيكه لينكهاي داخلي را بررسي مي كنيد ممكن است لينك هاي زيادي بيابيد كه به بلاگ تان متصل اند و رنك بالاتري دارند. چرا اينگونه است؟ چون متمركز كردن بيشتر لينك به يك صفحه توسط شما، توجه بيشتر گوگل به آن صفحه را در پي دارد!
راه حل: اول ساختار لينك داخلي تان را بررسي كنيد، و دوم جاهاي مهمتر در سلسله مراتب سايتتان را پيدا كنيد.
- Anchor text غير مرتبط
عامل: زياده روي در كلمات كليدي در قالب Anchor كه به صفحه اي نامرتبط ارجاع داده مي شود، باعث توليد اسپم از طريق لينك خودتان ميشود.
اجازه دهيد مجددا از مثال فروشگاه كفش آنلاين استفاده كنيم. Anchor هاي شما بايستي همواره مختصر و مفيد باشند! اگر Anchor شما بعد از كليك روي عنوان “كفش بخريد” بگويد “كفش بخريد”، بازديد كننده بايد توانايي انجام اينكار را به راحتي و از مسير درست داشته باشد (كاربر را دنبال نخود سياه نفرستيد).
به عنوان مثال، صفحه انتقالي بر اساس “سايز كفش” نسازيد يا مواردي مشابه. دقت لازم و شفافيت باعث دستيابي به رنك بالاتر در موتورهاي جستجو مي شود.
راه حل: مطمئن شويد كلمات كليدي شما طبيعي، مفيد و در جاي درستي از سايت هستند. با اينكار شما علائم درستي از سايت و آدرس هاي آن به گوگل مي فرستيد.
- استانداردسازي نادرست يا از دست رفته لينك ها
عامل: زماني كه از محتواي تكراري خيلي مختصر در آدرستان استفاده ميكنيد، اطمينان كسب كنيد كه آن را استانداردسازي كرده ايد. با اينحال اگر بيش از حد متعارف و استاندارد كنيد، كار جالبي نيست (گوگل ممكن است ان را به عنوان محتواي بيش از حد دستكاري شده و نامتعارف درنظر گرفته و كلا صفحه را ناديده بگيرد).
راه حل: به راه هاي استانداردسازي توجه كنيد:
- استانداردسازي با يا بدون اسلش (/) متفاوت است.
- فراموش نكنيد كه هنگام انتقال محتوا به HTTPS موارد استانداردسازي خود را تغيير دهيد.
- اگر محتوايتان حذف شود، استانداردسازي رفرنس دادن به نسخه اصلي، مي تواند به شما كمك كند.
- اگر محتوا بيش از حد متفاوت است از استانداردسازي لينكها خودداري كنيد
- از يك “rel=canonical element” استفاده كنيد.
- عنوان صفحه و ديگر تفاوت هاي متا
عامل: براي هر صفحه اي بايد يك عبارت مهم جهت بالا رفتن رتبه در گوگل وجود داشته باشد.
براي نمونه، در مثال قبلي، موضوع اصلي ما “كفش” است. بنابراين ما صفحه اصلي سايتمان را بهينه سازي ميكنيم تا براي كلمه كليدي “كفش” داراي رنك بالايي باشد. با اينحال، در تابستان شما تصميم ميگيريد كه توجه بازديدكنندگان را به عنوان “كفشهاي تابستاني” جلب كنيد، لذا صفحه جداگانه اي با اين نام ايجاد ميكنيد.
نهايتا، شما دو صفحه داريد كه بطور مشابه “كفش” را نشان ميدهند، و صفحه “كفش هاي تابستاني” قابليت هدف اصلي شما يعني صفحه اوليه را از بين مي برد.
راه حل: از بهينه سازي بيش از حد صفحه اصلي براي صفحات ديگر خودداري كنيد و همچنين از بهينه سازي صفحات هدف با اولويت ثانويه نيز امتناع كنيد (هدف بزرگتر را فداي اهداف كوچكتر نكنيد).
- ادغام كردن محتوا براي تمركز گرايي
عامل: كم توجهي به هدف اصليتان با استفاده از كلمات كليدي متنوع، مترادف و مرتبط.
به عنوان مثال، چهار صفحه داريد كه به “مراقبت از كفش” در فصول مختلف (بهار، تابستان، پاييز و زمستان) پرداخته اند. بنابراين شما چهار صفحه جداگانه ساخته ايد كه درواقع در يك دسته اصلي ميتوان خلاصه كرد، “چگونه مراقب كفش باشيم”.
راه حل: ابتدا بر روي موضوعاتي كه مي خواهيد بسازيد به خوبي فكر و تمركز كنيد.آينده آن مطلب خود را پيشبيني كنيد و در صورتي كه قرار است مطلب شامل چند بخش شود حتي الامكان همه را در يك صفحه قرار دهيد.
- توجه به نوع نمايش محتوا
عامل: فقدان منطق و اصول در ساختار سايت !!! (چقدر من در مقالات اين سايت به اصول دسته بندي مطالب در سايت تاكيد كرده ام …)
براي مثال، در سايتتان بلاگ داريد، با اينحال، اگر دليل منطقي و اصولي براي ارتباط بين هدف سايت و محتواي بلاگ شما وجود نداشته باشد گوگل آن را به عنوان منبعي براي يكسان سازي محتوا درنظر ميگيرد.
براي هدف اصلي سايتتان رقيب نتراشيد (نكته 5 را مطالعه كنيد).
راه حل: محتوايتان را با محيطي دسته بندي شده و هدفمند از محتواي متني احاطه كنيد.
- اگر نميتوانيد ارتقا يابيد (در حال حاضر)، ايندكس نكنيد (موقتي) و سپس ايدنكس كنيد !
مقالات كتاب آموزش سئو را براي مطالعه بيشتر بخوانيد.
لطفا فراموش نكنيد كه بعداً ايندكس كنيد!
اگر مطلب خود را منتشر كرده ايد و هنوز مشكوكيد كه اين موضوع بايد در گوگل ايندكس شود يا نه، لطفا از ايندكس شدن آن جلوگيري كنيد و در زمان مناسبي كه از همه چيز مطمئن شديد اقدام به ثبت آن در گوگل و حتي ارتقاء رتبه آن كنيد.
منبع : سئو سايت
- یکشنبه ۰۵ دی ۹۵ | ۱۰:۱۵
- ۳۸ بازديد
- ۰ نظر