با سرمایه گذاری در سئو سایت، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) افزایش می یابد. رویای هر مدیر کسب و کاری این است که در کسب و کار خود به طور مداوم رشد داشته باشد. متاسفانه، گفتن این حرف بسیار ساده تر از انجام آن است. در واقع 20% کسب و کارهای کوچک در سال اول شکست خورده و تنها 30% از کسب و کارها می توانند عمر کسب و کار خود را به 10 سال برسانند.
سئو، مولفه کلیدی استراتژی فروش های درونی (Inbound sales) است و باعث می شود مشتریان جدیدی برایتان پیدا شود. هدف این است که کسب وکار شما جریان مالی منظم و استواری هر ماه داشته باشد. اگر بتوانید نرخ بازگشت سرمایه خود را از طریق سئو به حداکثر برسانید، می توانید سرمایه گذاری خود را بیشتر کرده و درآمد و رشد بیشتری داشته باشید.
ترافیک تجدید پذیر ماهیانه
ترافیک ماهیانه، ترافیکی ثابت و منظم است. هر روز، هفته، ماه و سال می توانید بر روی این ترافیک و فروش های جدیدی که با خود به همراه می آورد حساب کنید. فروش های جدید شامل مشتری های بالقوه و مورد هدف نیز هستند. این مدل ترافیک قابل پیش بینی بوده و اندازه گیری آن ساده تر است که این امر، خود یکی از مزایای سئو محسوب می شود.
در این تصویر، مثالی از ترافیک تجدید پذیر ماهیانه یک وبسایت (LifeCoachSpotter.com) را مشاهده می کنید که از تکنیک های سئو استفاده می کند. ترافیک ماهیانه می تواند مهم ترین معیارهای وبسایت شما را بسازد. این معیارها عبارت اند از:
- MRR (درآمد تجدید پذیر ماهیانه)
- رشد MRR (رشد درآمد تجدیدپذیر ماهیانه)
اگر هر روز بازدیدکنندگان جدید و کافی به وبسایت شما می آیند، به طور مداوم فروش های سری اولی (one-time sales) خواهید داشت.
اگر مدل کسب و کار مشترکی و یا SaaS دارید، به طور مداوم MRR خود را افزایش می دهید. ترافیک تجدیدپذیر ماهیانه می تواند موجب رشد مداوم کسب و کار شود.
جایی که شکست می خوریم
سئو پتانسیل زیادی برای به وجود آوردن ROI بالا دارد. البته این مسئله منافاتی با این واقعیت که سئو می تواند سخت باشد ندارد. یک مبتدی شاید با خودش فکر کند: "اگر می خواهم کسب و کارم رشد کند، باید ترافیک سایتم را رشد دهم و برای رشد ترافیک باید وبسایتم را سئو کنم." متاسفانه، این مسئله اصلا حقیقت ندارد. من به این فرضیه می گویم: "فرضیه مرگ":
هرکسی که مدت زمان طولانی در زمینه سئو فعالیت داشته باشد حجم کار مورد نیاز را تشخیص می دهد.
چرا سئو سخت است
- الگوریتم گوگل
ما هیچوقت پشت پرده الگوریتم گوگل را نمی بینیم. چیزی که می بینیم همبستگی میان معیارهای مختلف و روش های پیچیده توضیح آنهاست.
سئوی کلاه سیاه برای افزایش رنک و رتبه غیرقانونی سایت استفاده می شود و در نتیجه، الگوریتم موتورهای جستجو به طور منظم در حال توسعه و پیشرفت برای جنگیدن با تاکتیک های فریب دهنده هستند.
- بیش از 200 فاکتور رنک دهی
اگر بیش از 200 فاکتور رنک دهی داریم، باید بر روی کدام یک تمرکز کنیم؟
با توجه به اینکه برای سنجش رنک و رتبه وبسایت شما، فاکتورهای زیادی دخیل هستند، تمرکز بر روی همه آنها غیرممکن است. یافته های منتشر شده زیادی نیز وجود دارند که به سئوکارها کمک میکنند بر روی مهم ترین فاکتورهای رنک دهی در الگوریتم های گوگل تمرکز کنند.
- راه حلی که امروز به درد می خورد، فردا کاربردی ندارد
الگوریتم گوگل مدام در حال پیشرفت است. یعنی بهینه سازی وب سایت باید مداوم باشد.
- اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه یا ROI سخت است
از آنجا که سفر مشتری خطی نیست، امکان ندارد که مشتری های هدایت شونده یا فروش ها همگی از یک کانال به دست آیند. با استفاده از توزیع چند کاناله، می توانید ببینید که سئو بخشی از بازاریابی کلی و همه جانبه است.
- آزمایشات، چرخه زندگی طولانی دارند
اگر در حال split-testing یک صفحه فرود هستید و در هفته 100 بازدیدکننده دارید، می توانید به سرعت ببینید کدام کار شما اثربخش است. با سئو، زمان لازم است که ابتکارات و کارهای نو برنامه ریزی و اجرایی شوند و بعد ماحصل آن قابل اندازه گیری باشد. چرخه آزمایش، اندازه گیری و تکرار، به دلیل طبیعت طولانی مدت و طبیعی سئو، آهسته است.
- ایزوله کردن متغیرها تقریبا غیرممکن است
سئوکارها معمولا به طور همزمان از چند ابتکار استفاده می کنند. به همین دلیل ایزوله کردن متغیرها و تشخیص اینکه کدام یک از آنها باعث افزایش رنک و رتبه یا ترافیک شده است، سخت و پیچیده است. در یک آزمایشگاه تجربی، شما می توانید یک متغیر را ایزوله کنید و آن را با گروه کنترل مقایسه کنید. اما در سئو ما محیط های کنترل شده ای نداریم تا بر روی آنها کار کنیم.
- سئو یک بازی "مجموع- صفر" است
مجموع-صفر، وضعیتی در تئوری بازی است که در آن بردهای یک نفر برابر باخت های فرد مقابل است. بنابراین تغییرات خالص درآمد یا مزایا صفر است! به ازای عبارت های کلیدی پولی که کسب و کار شما می تواند بر روی آن سرمایه گذاری کند، تنها یک نتیجه جستجو در رنک 1 و یک نتیجه جستجو در رنک 2 می تواند باشد. اگر رقبای شما این رنک ها را برنده شوند، شما آنها را از دست خواهید داد.
فکر کردن صحیح
انتخاب بهترین روش برای برنامه ریزی استراتژی سئو بستگی به طرز فکر صحیح دارد.
- در ذهن خود از انتها شروع کنید
با در نظر گرفتن اهداف و KPIهای صحیح، می توانید از تکنیک مهندسی معکوس استفاده کنید. البته متعهد بودن شما و کارمندان به رسیدن به این اهداف نیز کلید موفقیت است.
- به طولانی مدت فکر کنید
سئو کانال بازاریابی است که به سرمایه گذاری بستگی دارد. این که به جای ماه های آتی به سال های آتی فکر کنید، بسیار مهم است.
- تخصیص بودجه به مدیر سرمایه!
سرمایه گذاری بر روی سئو باید حساب شده و مدیریت شده انجام شود و تخصیص بودجه به آن صورت پذیرد. آیا لینک سازی باید 20% از کل سرمایه گذاری را به خود اختصاص دهد یا 60% را؟ آیا محتوا باید 30% از سرمایه را به خود اختصاص دهد یا 70% را؟ بدون تخصیص صحیح سرمایه گذاری به ابتکارات سئو، سرمایه های بسیار بزرگ یا بسیار کوچکی برای بخش های اشتباه صرف می شوند.
بین بیش از 200 فاکتور رنک دهی که گوگل از آنها استفاده می کند، باید بر روی 2 تا 6 فاکتور برتری تمرکز کنید که برای کسب و کار شما نتیجه خوبی رقم می زنند. مهم نیست که چقدر ایده خوبی داشته باشید، مهم این است که این ایده چقدر می تواند بر روی KPI شما موثر باشد.
پس تلاش های خود را باید کجا متمرکز کنید؟
هر وبسایت و موقعیتی منحصر به فرد است. قواعد کلی موتورهای جستجو و رهبران فکری شاید به درد شما نخورند. من پیشنهاد می کنم به آزمایشات متخصصین و داده هایی که پیرامون بهترین تکنیک ها دارید اعتماد کنید. با توجه به تجربه من، فاکتورهایی که بیشترین وزن را از جانب الگوریتم های رنک دهی گوگل دارند عبارت اند از:
- بک لینک های معتبر
- محتوا (کمک رسان- طولانی- باکیفیت و غیره)
- بهینه سازی (دسته بندی عبارت کلیدی)
- تجربه مشتری و پاسخ به نیاز مشتری
- فاکتورهای تکنیکی و فنی (سرعت بارگذاری صفحه، معماری و غیره)
- با گوگل متحد شوید
خوب است به خاطر داشته باشید که هدف گوگل تنها هدایت ترافیک به وبسایت شما نیست. هرچه بیشتر با هدف گوگل همراه شوید، بیشتر می توانید به طور طبیعی موفق شده و پیشرفت کنید.
هر سئوکاری باید هدف و ارزش پیشنهادی (value proposition) گوگل را به خاطر داشته باشد:
به کاربران گوگل کمک کنید آنچه به دنبالش هستند را پیدا کنند و تجربه کاربری عالی داشته باشند.
با داشتن چنین طرز فکر کاربر محوری، احتمال آنکه رنک بالاتری بگیرید و ترافیک ارگانیک بیشتری به دست آورید بیشتر است و در آینده می توانید خود را به الگوریتم های گوگل اثبات کنید. اگر هدف شما کمک به کاربران گوگل باشد، می توانید به طور طبیعی شاهد بهبود نتایج و ROI در طی زمان باشید.
اندازه گیری ROI برای سئو
چطور متوجه می شوید تلاش هایی که می کنید بر روی درآمدتان تاثیر دارند؟ چطور می فهمید تاکتیک هایی که انتخاب می کنید بر روی آنها سرمایه گذاری کنید، تاکتیک های مناسبی برای کسب و کار شما هستند؟
ابتدا سرسختانه تبدیل های خود را زیر نظر بگیرید. اگر به فروش ها یا معیارهای مهم توجه نکنید، نمی توانید متوجه شوید کدام فروش ها از سئو ناشی می شوند. با زیر نظر گرفتن توزیع های چندکاناله، می توانید به خوبی نسبت به سفر مشتری واقعی آگاهی پیدا کنید. به این ترتیب می توانید بهتر بفهمید سئو چطور به موازات دیگر خیابان ها مانند هدف گذاری، آگاهی بخشی و بازدیدهای مستقیم کار می کند.
سپس، سفر مشتری را درک کنید. ببینید مشتریان چطور درباره کسب و کار شما اطلاعات کسب کرده اند، چه مدت زمان طول کشیده است که این افراد از شما خرید کنند و از چه کانالی برای خرید استفاده کرده اند. تمامی این ها، فاکتورهای مهمی برای اندازه گیری ROI در طولانی مدت می باشد.
- چهارشنبه ۲۲ آذر ۰۲ | ۱۷:۴۰
- ۲۶ بازديد
- ۰ نظر